View Single Post
Hvilken: East, West av Salman Rushdie

Hva: En samling noveller som skille hva som skjer når øst møter west. Fantasi møter realisme. Framtid møter fortid.
En rickshaw-runner(eller whatever man kaller det på norsk) sender brev og forteller om sin storslåte filmkarriere.
Et par røde sko auksjoneres bort en dystopisk framtid der død, rikdom og undergrunnen møtes.
Vi følger en håpløs forelsket Colombus som skal imponere Dronnning Isabella.

Fortellingene er ekstremt forskjellige og vridde. Det er veldig vanskelig å finne plottet for hver historie, og når man tror man har funnet det skifter alt retning.

Hvorfor: Klistremerket som lød "From the Booker Prize winner Salman Rushdie" var avgjørende. Tenkte at denne duden kan sikkert skrive.

Hvordan: Noe som han kan. Dette er en veldig underholdende samling historier. Noen er selvfølgelig bedre enn andre og jeg skal innrømme at jeg syntes den første historien var heller kjip. Dog, totalt sett er det mye bra her.
Innovativ og gripende skrevet så fort man blir vandt med stilen på språket, som kan være noe merkelig i begynnelsen.
Anbefales? Jo, jeg kan anbefale denne om man liker kortere historier. Jeg kan se at denne samlingen ikke er for alle, men jeg tror alle vil finne ihvertfall to historier å sette pris på her.
Terningkast: 4