View Single Post
Utilitetsmonster
The Great Catsby's Avatar
Trådstarter
EDIT: Angående min forrige post, om Catch-22; Jeg glemte å nevne at noe av det kjekkeste med boken var å se hvordan den direkte inspirerte forfatterne bak boken som senere skulle bli til filmen som senere ble adaptert til den udiskutabelt beste TV-serien som noensinne har blitt, er og vil bli laget, M*A*S*H.

-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

Hvilken: On Bullshit av Harry G. Frankfurt

Hva: Et essay som filosoferer litt rundt hva som konstituerer bullshit, som distinkt fra løgn. Siden jeg leste den i form av en søt liten bok regner jeg den som innenfor trådens rammer.

Hvorfor: Fikk den anbefalt av en kompis med god smak.

Hvordan: En interessant liten tekst, skrevet lettfattelig og morsomt, om et viktig tema. Essayet bruker først litt tid på å definere hva bullshit faktisk er, før det går videre i å forklare hvorfor det er ille, og til og med verre enn løgn. I en ideell verden hadde den vært pensum på grunnskolen, i alle fall obligatorisk lesning for politikere og medlemmer på norsk FreakForum.
Jeg har ikke så stor tiltro til politikernes evne til selvkorrigering, men brukere av nFF kan finne den 20 sider lange teksten gratis i Portabelt DokumentFormat via denne lenken.