View Single Post
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Skateward og jeg diskuterte litt på IRC. Vi fant frem til at vi begge får lite lyst til å lese noe som står inni spoilertags: Man vet aldri hvor mye mer tekst som plutselig popper fram. Jeg tenkte dog på noe slikt. Hva tycks? (ikke ferdigformatert. To biter ble slettet for å komme under 15k tegn i denne posten. Man kunne nok skrevet om slik at man havnet på under 15k om denne løsningen ble tatt i bruk):

[CENTER]____________________________

Newb, og fortsatt noe du [COLOR=DarkGreen]lurer på etter å ha lest denne guiden[/COLOR]? Kom med forslag!

Link hit: tinyurl.com/nffnewbie
tl;dr: Les reglene, og lurk moar!

De kule trådene | Hvordan gjør jeg X? | It's teh suck! | Spørsmål om forumet

De kule trådene[/CENTER]
  • Rus
  • Pyro
  • IT
  • Medier
  • Lov og rett
SPOILER ALERT! Vis spoiler
RusUtvalgte tråder. z0p sin infotråd om de vanligste rusmidlene. Ikke gjør ting man bare ikke gjør.
- Cannabis
Introduksjon til cannabis, les groguiden om du vil dyrke selv, slik røyker man det, for eksempel med bong, les gjerne ekstra råd. Du kan også prøve en oppskrift fra cannabiskokeboken.
- Fleinsopp
Introtråd. Lær hvordan man identifiserer fleinsopp og hvordan denne og annen sopp kultiveres.
Er du redd for blod- eller urinprøve så les her.

Pyro
Nybegynnertråden. Les oppskriftene, å kunne forkortelser og begreper er nok nyttig, og bruk sunt pyrovett når du lager og bruker ting. Merker du kjemikaliene du bruker blir ting straks mer oversiktlige, og følg reglene for pyroforumet.
[CENTER]

[/CENTER]
IT
- Hardware
Slik eller slik kjøper du gaming-PC, sjekk ut oppdaterte forslag i tre prisklasser, deretter setter du dem sammen. Skal du ha bærbar så les guiden for laptopkjøp. Slik finner du drivere.

- Redigering
Hva folk svarer har for det meste med hva de bruker å gjøre.Personlige erfaringer finner du ved å søke.

Medier
Her deler folk Spotify-lister. Glemt en film?. En sang?. Et spill?.

Lov og rett
Oversikt.


[CENTER]http://a1.phobos.apple.com/us/r1000/019/Purple/8d/e2/17/mzi.izakzlqv.100x100-75.jpg
Hvordan gjør jeg X?[/CENTER]
  • Lage bra tråd/innlegg
  • Søke bedre
  • Sende PM
  • Lage tråd
  • Lage spørreundersøkelse
  • Vise fram bilder
  • Følge med på tråder
  • Slette tråd/post/bruker på nFF
SPOILER ALERT! Vis spoiler

Lage bra tråd/innlegg
Gjør hvertfall basic research. Google. Wikipedia. Folk bruker det for å svare deg uansett. Om det tar deg ett minutt å forbedre posten slik at du sparer lesere ett minutt, og hundre leser den: 99 minutter spart. Pluss at responsen sikkert blir mye bedre, som er det du vil, aight?. (Awesomeness? Clicky). Wall of text er ikke behagelig å lese, så om du skriver langt, prøv å bryte opp teksten. Tips fra Jakob Nielsen. Tråden du leser nå er et av mine forsøk.

Søke bedre
Finner du ikke det du leter etter med forumsøkemotoren, prøv Google sitesearch: http://www.google.com/search?q=site:freak.no hvordan lage bombe

Sende PM (Personlig melding)
Krever minst fem innlegg. For å sende PM går man inn på brukerens profil -> Kontaktinformasjon -> Send en privat melding til [bruker]. Man kan også trykke på brukerens nick i en tråd -> send en privat melding til [bruker]

Lage tråd
Finn ut hvilket forum tråden passer best i, naviger dit, og trykk på denne knappen: http://static3.freak.no/forum/images/buttons/newthread.gif

Lage spørreundersøkelse
Lag tråd. Når du har skrevet ferdig trådtittel og innholdet i førsteposten (forklaring om spørreundersøkelsen din, relevant informasjon), skroller du ned til Tillegsvalg. Nederst finner du alternativet for å legge til spørreundersøkelse. Hak av for ja, oppgi antall valgalternativer, og trykk «opprett tråd» under. Nå kommer du til innstillinger for spørreundersøkelsen (aka. «poll»).

Vise fram bilder
  1. Last opp bildet ditt på t.d. https://imma.gr (imageshack og facebook suger)
  2. URL-en til bildet ditt står under «Lenke til bildet:» Om du vil gjøre folk ekstra glade så legger du til /l mellom .net og /tall, da kommer du direkte til bildet, og slipper den heslige bildevisningen.
  3. Regel 19
Dette:

Kode

Resulterer i dette:



Slette tråd/post/bruker på nFF
nFF tillater på generell basis ikke sletting av tråder, poster og brukere, da dette ofte vil ødelegge flyten i en tråd. Her gjelder det i hovedsak å tenke før man poster. Om informasjon er postet som ikke bør legge ute, som sensitiv informasjon m.m., kontakt nso på

OK, kan jeg endre brukernavn/nick da?
Ja. Send med forespørsel.


[CENTER]http://pics2.picvi.com/new_thumbs/69/thumb_6976_2.jpg
It's teh suck![/CENTER]
  • Hvertfall uten underforum X
  • Innlegget/tråden min ble slettet!
  • OK, men kan jeg ikke få beskjed da?
  • Forumet var bedre før!
  • Åpne lenker i ny faen for fane!
  • Ikke diskriminér dyslektikere!
  • Mods er nazister!
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Hvertfall uten underforum X

Innlegget/tråden min ble slettet!
Det brøt reglene som du bekreftet å ha lest og akseptert før brukeren din ble laget.

OK, men kan jeg ikke få beskjed da?
Vanlige brukere ser ikke hvor mye moderatorene har å slette. Det er ekstremt mye arbeid, og er gjort på frivillig basis. Gransk reglene. Ikke lag tråd om dette. Om du ikke finner igjen tråden/innlegget ditt, har det sannsynligvis brutt reglene. Ikke post det på nytt.

Forumet var bedre før!
2003 - 2011 - 2011 - 2011

Åpne lenker i ny faen for fane!
Nei. Lær deg å bruke nettleseren din. I ny fane kan du åpne selv, t.d. ved å Ctrl-klikke, eller musehjulsklikke. Folk har generelt nok faner fra før, og trenger ikke flere. Det er uhøflig å ødelegge tilbakeknappen til folk.

Ikke diskriminér dyslektikere!
De blir ikke diskriminert. De har full tilgang til å bruke stavekontroll og/eller få andre til å se over det de skriver.

Mods er nazister!
Som det står i reglene: Dette forumet er nok en del strengere enn det mange er vant med. Dette er én av grunnene til at mange liker seg her. God diskusjon rundt en del av temaene, bl.a. rus og pyroteknikk ville uansett vært umulig uten skikkelig moderering. Liker du det ikke finnes det nok av andre steder som sikkert passer bedre for deg.

Tenk også på det at mods, crew og admins har vært her veldig lenge, og er godt kjente med policy på nFF. Regel 9.
2007


[CENTER]
Spørsmål om forumet[/CENTER]
  • Hvorfor kan jeg kun redigere innlegget mitt i kort tid etter at jeg har postet det?
  • Vi bør ha flere registrerte brukere!
  • Hva er KP?
  • Medlemmer, mods, admins, crew, VIFs, VIPs, WTFs?
  • Hvordan kan dere finne på å diskutere ulovlige ting?
  • Historie
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Hvorfor kan jeg kun redigere innlegget mitt i kort tid etter at jeg har postet det?
Fordi en tråd blir veldig rotete å lese om folk skal begynne å endre innleggene sine. Tenk derfor gjennom hva du poster, og les gjerne gjennom én gang til. Vil du legge til informasjon, kan du enten poste rett etter (de to postene vil bli slått sammen om ingen andre har postet i mellomtiden), eller bruke Legg til-knappen.

Vi bør ha flere registrerte brukere!
Nei, dette er ikke et mål for nFF. Dette er ikke et kommersielt forum som t.d. diskusjon.no.

http://static3.freak.no/forum/images/custom/button_pluss.gif Hva er KP?
Generelt: Det er ment som et slags vennlig klapp på skulderen. Hva du anser å være en post av høy nok kvalitet er opp til deg. Ble introdusert i denne tråden. Ting har forandret seg litt siden da tho: Man har nært ubegrenset KP å gi bort til folk, for tiden kan man se hvem som har gitt KP til en post ved å trykke på «n kvalitetspoeng» ved siden av KP-knappen (grønn med pluss-tegn inni) øverst i posten.

Medlemmer, mods, admins, crew, VIFs, VIPs, WTFs?
  • Medlemmer – Nittisomething prosent. Vanlige brukere, som du.
  • Moderatorer (mods) – Kan bl.a. slette, endre, flytte poster i bestemte fora.
  • Crew – Globalmods. Moderatorer i alle fora.
  • Administratorer (admins) – Har i tillegg tilgang til å gjøre endringer på nettstedet. Oversikt over mods, crew, admins..
  • VIF – Very Important Freak – Hedersbetegnelse på spesielt gode og aktive medlemmer. De har customtitles (står noe annet under nicket deres enn «Medlem». Og nei; du har ikke blitt VIF om det står «Utestengt» eller «Midlertidig utestengt». Da har du fått en såkalt «ferie».)
  • VIP – Very Important Pyrotechnician – Tilsvarende for WIP, som i en tid var separert fra nFF.
Hvordan kan dere finne på å diskutere ulovlige ting?
Forumet har bakgrunn i norsk undergrunn. Mange på forumet har sterk tro på det å informere folk om t.d. rus, i stedet for å komme med uriktig skremselspropaganda. Folk er folk, og mangel på informasjon vil ikke hindre dem i å gjøre noe som virker spennende.

Historie
Wikipedia-artikkelen inneholder en hel del relevant stoff. I denne tråden står det en del, og det lenkes også til denne.

[CENTER]_____________[/CENTER]

Kom med forslag til forbedringer, uansett hvor små eller store!

«Kildekoden» for denne posten, for lettere redigering: