View Single Post
Jeg forstår situasjonen slik, rett meg hvis jeg tar feil:

- Dere har en kontrakt på 12500 der du og venninnen din er like ansvarlige.
- Dere kunne ikke si opp før et år var gått, men hun fikk lov av huseier å gjøre det likevel.
- Du og venninnen din trodde han sa ja til at hun kunne si opp sin del av kontrakten, på halve summen, han mente at hun fikk lov å flytte ut og overføre hele kontraktansvaret til deg.

Hvis noe skal behandles i forliksrådet må det være hva som egentlig var avtalen rundt den oppsigelsen. Det er jo lett for huseier å godkjenne at venninnen din strykes fra kontrakten og du overtar alene, men det burde vel du måtte godkjenne i såfall. Å løse henne fra leieavtalen burde innebære at kontrakten ikke gjelder, og du må skrive ny kontrakt alene hvis du skal fortsette å bo der. Det er tre personer som har inngått den kontrakten der det står at den ikke kan sies opp, og da burde ikke to av dem kunne bryte den uten at du som tredjeperson har noe du skulle ha sagt. Ikke bare får du ikke fortsette å bo der for halve leiesummen/ansvaret ut året slik avtalen deres var, men du får ikke si opp og flytte engang. Jeg er ikke jurist, men det er lett å se at det ikke er rimelig. Jeg forstår at du føler deg litt backstabbet her. Så er det selvsagt slik at å ikke ha separate kontrakter i kollektiv er veldig dumt, men det tipper jeg du har lært uten at vi trenger å gni det inn. Skjønner frustrasjonen din. Huseiere vil veldig ofte insistere på felleskontrakt, og det er ikke alltid like lett å stå opp for seg hvis man er ung og uerfaren på området.

Sitat av Amine123 Vis innlegg
For det står i samme kolonne, at om en leietaker velger å flytte, må kontrakten i utgangspunkter sies opp i sin helhet. .
Vis hele sitatet...
Da har ikke du en gyldig kontrakt med ham, og burde kunne flytte samtidig med henne.

Tror ikke jeg ville betalt noe mer før ting var avklart her...

Sitat av Amine123 Vis innlegg
Må kontrakten spesifisere dette om solidarisk ansvar eller er dette da kun en paragraf/selvfølge?
Vis hele sitatet...
Det gjelder dersom begge har skrevet under, mener jeg. Men det går jo begge veier. Hvis kontrakten gjelder for deg, så gjelder den for henne også, hennes navn står også på den. Utleier kan velge hvem han vil stille kravet mot, hvis du nekter å betale mer og han mener kontrakten er gyldig, så får han gå på venninna di. Hun er like solidarisk ansvarlig for deg som du er for henne, med mindre kontrakten er opphevet. Isåfall kan du bare flytte.
Sist endret av *pi; 3. desember 2019 kl. 01:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.