View Single Post
Sitat av Knask Vis innlegg
Takk for at du postet fullstendig liste på ti mil istedenfor å bare linke til den.
Godt jobbet!
Vis hele sitatet...
For i lista di, sto det ingen ting om giftighet, derfor republiserte jeg lista med +-tegnene bak, for å gi en pekepinne om giftighet.



Sitat av Knask Vis innlegg
Javel, men nå skrev jeg ikke at det var veldig vanlig å plante denne i hagen for å ruse seg på den heller.
Jeg skrev heller ikke at det var vanlig å plante denne i hagen i det hele tatt.
Når det er sagt så kan jeg også nevne at denne ikke er uvanlig som hageplante, noe som er forståelig ettersom blomstene på denne planten er temmelig flotte.
(Sjekk diverse hageforum for kilder.)
Vis hele sitatet...
Hvorfor viser ikke du kilder?



Sitat av Knask Vis innlegg
Dette er feil, denne spres helt fint på egenhånd.

Vel, Store Norske Leksikon sier noe annet:
Vis hele sitatet...
Å sammenligne et leksikon med offisielle organet for ALLE norske arter, sier jo sitt!
Du skjønner, Artsdatabanken har i sin database ALLE registrerte artsfunn i Norge! Og det er også dette organet, som gir offisielle norske navn til ALLE arter og andre systematiske grupper. Slik som kålslekta, oljetrefamilinen og soleieordenen (disse 3 har ikke noe med hverandre å gjøre).
Hvis du presser en plante, og sender denne til Botanisk museum på Tøyen, havner dette funnet også i denne databasen med ditt navn.
Det er også Artsdatabanken alle seriøse biologer og botanikre bruker som kilde til utbredelseskart og en rekke andre data, slik som norsk og vitenskapelig navn. Det er også dette organet, som utgir lister på hvilke arter, som er en trussel for økosystemene i Norge. Også sammen med "Rødlista" som er listen over alle truede/sjeldne arter i Norge. Noe en rekke toppkvalifiserte eksperter har bl.a. som jobb.

Men hvis Artsdatabanken allikevel ikke er bra nok for deg, så har jeg et em kilde til:

Dette er fra "Norsk flora" Også kjent som "Lids flora" Dens siste utgaven (7) som kom i 2005 ISBN 82-521-6029-8
Verket ble begynt av professor Johannes Lid i 1944, mens den siste er skrevet av professor Reidar Elven.
Dette er floraen som har satt standarden for floraene i Norden. En jeg kjente studerte i Sverige, "Lids flora" var den floraen som også ble brukt der! Og jeg mener den er nærmest en selvfølge for alle botanikre.
s. 684
8 Datura L. - piggepleslekta
1112 D. stramonium L. - piggeple - 50-150 cm. Eittårig, om lag snau. Stengel gaffelgreina. Blad store og breie med få, grove tenner. Blomar enkeltståande i bladhjørne. Beger krukkeforma. Krone 5-10 cm, langt trompetforma og grunt flika, gulkvit (va. stramonium) eller blåfiolett (var. chalybaea W.D.J.Koch, var . tatula (L.) Torr.) blåpiggeple. Kapsel avlang, tettpigga , sprekk opp med fire flikar. Giftig. MSo-H. 2n = 24 (21-25 48?). - Innført, stundom som medisin- og aparte hageplante, men oftast komen med kraftfôr i 1950 åra og med fuglefrå i nyare tid, ikkje bufast. Åker, på vegkantar, ved hønsegardar og på skrotemark, no skjeldsynt. Funnen mange stader nord til Nord-Trøndelag, mykje meir sjeldsynt vidare til Finnmark. Kjem frå N-Amerika.
Vis hele sitatet...
Legg merke til det jeg har streket under. Hvis du lurer på hva "MSo-H. 2n = 24 (21-25 48?)" betyr, så er
MSo-H = midtsommer til høst
2n = 24 (21-25 48?) = det diploide kromosomtallet er 24 mens det er også sjeldent funnet 21 til 15 kromosomer. Og en sjelden gang er det rapportert om 48 kromosomer, men disse funnene kommer ikke fra Norge og/eller er ikke sikre.
var. = foran det siste vitenskapelige navnet (det 3dje eller 4de) betyr at dette er en varietet. Mens ssp. betyr underart, der underarter er større og mere viktig gruppe en vareitet.

Sitat av Knask Vis innlegg
Og dessuten er det en ettårig plante så da er det ikke veldig forunderlig at den dør nesten ALLTID den første vinteren.
Vis hele sitatet...
Og den setter ikke frø. Altså må det komme frø utenfra hvert år!
Som også mine kilder hevder!
Jeg mente også frøene dør i min forrige post. Altså hvis det dukker opp en plante i hagen din, kan ikke denne lage moden frø, uten din eller andres hjelp (blir selvsagt noe annet i drivhus). For i Norge er det rett og slett for få teperaturdøgn, for at piggeple kan lage en varig bestand.



Sitat av Knask Vis innlegg
Er det ikke nok av planter som er like giftige eller giftigere enn piggeple?
Du skjønner vel poenget mitt uansett?
Vis hele sitatet...
Nei det er BARE 4 (selsnepe, revebjelle, barlind og tysbast (kanskje tyrihjelm er med)) som lever vilt i Norge, og noen få til som er like farlig som piggeple. Med de somer veldig sjeldne, kan dyrkes, eller hagerømlinger er det også storhjelm, belladonnaurt, giftkjeks, ridderspore, bulmeurt, sevenbom, gullregn, alrune, giftsumak, lakseroljeplante (Ricinus communis) og nyserot (hvit og svart). De andre er stort sett langt under, og flere i din liste, er helt ufarlig, slik som arten bondekål Brassica napus, som består av 2 underarter kålrot og raps. Har du et generellt inntrykk av at kålrot og annen kål Brassica oleraca er giftig?



Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg tror de aller fleste her inne bryr seg veldig lite om dine synspunkter på det å ruse seg på sopp og planter, men takk for opplysningen.


Takk i like måte.
Neste gang du føler en ustyrlig trang for å være vemmelig anbefaler jeg deg å ha orden i sysakene dine først.
Vis hele sitatet...
Det er greit, at dere ikke bryr meg om hva jeg sier.

Men jeg syns det da er rimelig tett i pappen, å måtte ligge noen døgn på et sykehus, p.g.a. en har prøvd en gift- eller giftsopp, og i verste fall få varige mén (noen sopper og planter kan gi det). Og ikke nok med det, et sykehusdøgn er absolutt ikke billig!

Og jeg syns det er snodig at du knask, som viser så bra kunnskaper i kjemi o.l., ikke har lært bedre kildekritikk.
Og hvis du virkelig kan litt botanikk, hadde du iallefall vist om Artsdatabanken.