View Single Post
Sitat av FrodeS Vis innlegg
1: Folk laster hele tiden ned programvare. Hvorfor skulle de ikke laste ned en browser for å få tilgang til mer innhold?
2: Jeg er ikke mer diktator enn personen(e) som startet Freak.no. Der også sitter det noen og bestemmer hva som er bra og hva som er dritt.
3: De første to årene vil det nok være lite innhold og få brukere, ja.
4: Inntjeningen vil komme i form av annonser. Jo flere brukere, jo mer inntjening. I begynnelsen veldig lite.
5: Hele web'en vil bli bygget på et sosialt nettverk som grunnmur. Egen søkemotor og egen "Youtube" (uten junk)
6: Jeg bestemmer ikke hva som er dritt. Hva som er dritt finnes det fasitsvar på. Dritt definerer jeg som innhold som ikke har reell verdi. Det tror jeg de fleste gjør. Jeg kunne nevnt mange eksempler.
7: Web'en vil ikke ha MER innhold enn dagens, men større kvalitet på innhold.
8: Jeg kom faktisk hit for å FÅ råd og veiledning, men det virker som dere er mer ute etter å slakte ideen.

Så la meg stille DERE et spørsmål. Er alle mennesker enige med dere i at dagens web er perfekt? Er det bra at web'en fylles opp med rasisme/hatprat, overgripere på jakt etter barn, svindlere, kattevideoer, salg av brukerinformasjon og politisk manipulasjon? Isåfall skal jeg kaste inn håndkle.

Selv om DERE er fornøyd med dagens web er det millioner av mennesker som IKKE er det. De hater Facebook (av mange grunner), de hater Youtube pga all spam'en. De hater Google for alle irrelevante resultater, de hater Instagram (av ulike grunner) og de hater Twitter (også av mange grunner).

Snu litt på dette med annonsører. Hvorfor skulle de IKKE ønske å annonsere på en annen plattform hvor deres annonser ikke drukner i tusenvis av konkurrerende annonser?

Igjen, jeg kom hit for å treffe mennesker som har kompetanse innen IT. Nå innser jeg at tråden ikke ble så konstruktiv som jeg hadde håpet (og trodd). Kanskje jeg burde tatt den over på en plattform hvor folk er mindre opptatt av å slakte og mer opptatt av å hjelpe til med ideer og forslag.
Vis hele sitatet...

1: Jeg tror neppe folk flest laster ned programvare, spesielt ikke fra en som er overbevist om at han er den nye vinen og skal få folk til å bruke en temmelig sensurt og lukket plattform for sosial interaksjon. Det blir en langt større terskel for å folk å måtte finne dine programvare, når de har funnet programvaren må de vurdere om de skal stole på et program fra deg. Er du til å stole på? Ideen din fremstår for meg litt totalitær. Du er i mine øyne ikke den nye vinen men heller nord-korea 2.0.

2: Ja du er jo det. For ikke bare skal du begrense kommentarer du skal faktisk diktere innholdet. Og du er faktisk gær'n nok til å fjerne kattevideoer. De mest sette videone det siste tiåret. Bare fordi du er blitt lei. Det sier vel egentlig mye om både deg og ideen? Du sier du ikke er diktator, men tankene du fremmer viser for meg at det er akkurat det du drømmer om.

3: Lite brukere bare de to første årene? Du tror at etter et par år så strømmer folk til et diktatorstyrt nett som skal drive sensur, krever tilgang på kildekode og som velger hva som er akseptert innhold helt etter egne personlige meninger?

4: Jaha? Men vil det bli brukere nok til fange interessen fra annonsørene? Det er kritisk masse som er problemet, ikke annonsørene. Ja bortsett fra at du tenker å være svært selektiv på hva annonsører kan reklamere for. Dvs at de største ad-plattformene alt er utelukket fra ditt nett og de må da lage en egen løsning som passer din standard for reklame. Igjen ikke bare forlanger du at brukerne må stole på deg og laste ned din programvare for å få tilgang, men også betalende annonsører må faktisk skreddersy løsningen for å nå ut til ditt marginale nett. Blir det ikke veldig enkelt som annonsør å bare tenke, fuck that? De må bruke penger, tid og binde opp ressurser for å lage noe du aksepterer helt uten å vite om de noengang vil tjene inn de pengene. Skeptisk.

5:Sosialt nettverk sier. Men med masse sensur, slik at du faktisk utelukker selv mennesker som bare elsker katter. De er sikkert irriterende de kattevideoene, men det virker som en overreaksjon. Søkemotoren vil vel få en relativt enkel jobb tenker jeg, fare for at det blir svært lite innhold å indeksere. Har du forresten tenkt på hvordan du skal vekte innhold og hva som fører til høyere treff? Igjen - du tror du løse et problem men i realiteten skaper du større problemer enn du løser.

Du ser på ditt nett som noe alle vil elske å være en del av - men kanskje passer det egentlig bare for deg? Din algoritme for vekting av søk vil være helt annerledes enn google. Og de som skal produsere innhold vil kanskje bruke måneder eller år på å finne ut hvordan de kommer høyt opp. Selv om google skifter nå og da så er det veldig mange som har lagt ned veldig mye tid på SEO og som dermed klarer å få treff via google til sitt nettsted og til sitt innhold.

Din egen youtube? Her begynner det fort å dra seg til både mtp fysisk plass, maskinvare og lagringsplass. Om du begynner å få noe innhold, hvordan skal du greie å utvide raskt nok til at du unngår lag? Og hvorfor skal produsenter av innhold velge FroTube fremfor youtube? Sjansene for at det når bredt ut er jo størst på youtube. Og om de nå tar sjansen og publiserer hos deg så glipper kanskje annonsekroner fordi du har definert hva som er oppbyggelige annonser.

6: Jo det er jo du som sier det skal være knallhard kontroll på innhold. Og du vil ikke tillate dritt. Kina og nord-korea og noen i midtøsten er også gode på akkurat det, å definere hva som er dritt. Hva er den universale definisjonen på dritt? Ordboken hadde ingenting.....

7: Hvordan skal du få høyere kvalitet på innhold på et marginalt nett med få brukere som du styrer med jernhånd og kadaverdisiplin?

8: Jeg tror faktisk alle som har postet i tråden ønsker å hjelpe, men du reagerer jo på en veldig merkelig måte for en som faktisk søker hjelp. Det virker mer som om du søker bifallere, folk som kan bukke dypt av respekt for din store ide, heller enn at du ønsker kritiske innspill, eller forslag på hva som blir vanskelig eller hvorfor noen av ideene dine må revurderes. Du har fått så mange svar, og du tar alt som person angrep, men det er jo ikke det. Det er bare at du føler det sånn. Det er planen din som er urealistisk slik du fremstiller den.

Lykke til med ideen, om du faktisk leser tråden et par ganger til, tar en mental notis på svarene du har fått også setter deg ned og ser på hva du kan endre på så er du kanskje kommet lengre enn om du velger å se på svarene som at de er skrevet for å slakte ideen.

Ja også var det jo en ting til. Dette med penger. Hvordan skal du få midler til å skape dette? Uten brukere og uten innhold? Og vil noen i det hele tatt støtte opp om en lukket nett som driver sensur?
Sist endret av _abc_; 20. september 2020 kl. 16:59.