View Single Post
Mye bra innlegg her.
Har meditert on-and-off i ca 10år, og har vært på Vipassana (silent-retreat) i Sverige.

Vil også anbefale Wakingup av Sam Harris. Bra guidet introduksjon. Vil du vite hvem han er er podcasten med joe rogan også verdt å få med seg.

Mine 2cent om meditasjon;
Forsøk å endre fokus fra å "få det til" ; til å bare være tilstede med pusten din
Altså å bare legge merke til pusten din og tankene som kommer.

I vår vanlige bevissthet fyker tankene ofte avgårde fra det ene til det andre sømløst og vi identifiserer oss ofte selv med dem.

Har du satt deg ned for å meditere i 10 min kan det hende du oppdager etter 5 min at du har sittet å tenkt nonstop på tilfeldige ting som har dukket opp.
DER. Der ble du bevisst på tankene. Der ble du en observatør og la merke til at tankene gikk på autopilot. Flott. Så fortsetter du. Og tankene vil igjen fyke igjennom hodet ditt, som skyer på en himmel, eller en apekatt som hiver bananer i skallen på deg. Alt etter hvilken dag du har.
Noen dager kan det hende du legger merke til at du tenker på autopilot etter bare 4 min, noen ganger mindre/mer. Det vil variere med dagsform og øvelse, men etterhvert vil tiden det tar for å legge merke til at du forsvinner i tankene blir mindre og mindre, og du vil få mer og mer RO i kroppen og sinn.

Hver gang du legger merke til deg selv tenke; DER VANT DU i meditasjon. Med øvelse blir bevisstheten klarere og du vil være bedre rystet til å takle situasjoner og mennesker i livet ditt.
Se på det som en muskel, etterhvert som du trener den vil den bli sterkere og bedre til å holde konsentrasjonen på hva som skjer NÅ, istedet for hva som har skjedd eller som skal skje (aka hodet/egoet)
Egoet vårt ble til for å beskytte oss mot "fare", og vil derfor analysere fortiden og lete etter potensielle farer i fremtiden. Skjer dette på autopilot 24 timer i døgnet, bevisstløst, mener jeg det kan skape sykdom og på makronivå, krig i verden. But i digress

Ankeret for det hele kan være pusten, som alltid er der, eller mantra eller andre teknikker, men hovedfokuset er bevisstgjøring av deg selv og dine tanker.

Guidet meditasjon kan være en god start, men for meg personlig foretrekker jeg stillhet når jeg mediterer.

Jeg bruker Medativo app på android. Med den kan man lage forhåndsbestemte meditasjonstider og starte med ett trykk, se statistikk og meditasjonen kan starte og slutte med ett behagelig ding, om ønskelig.


Hadde en liten konkurranse med far min en gang, hvor vi skulle meditere 5 minutt til dagen i 60 dager. Den som ikke holdt streaken måtte betalte den andre 2000,- Det kan oss begge et godt insentiv til å fortsette.
Det endte med at vi begge innrømte at vi hadde et par dager med hull, men begge merket bedring i bevissthet og generell velvære. Den kan komme snikende med meditasjon. Må oppleves.


Legg gjerne merke til en indre motstand for å i det hele tatt sette seg ned å starte; det er akkurat som noe i oss ikke vil "kjede seg" eller gjøre "ingenting". aka bortkasta tid som du skriver TS.
Denne motstanden er interessant, og jeg har den selv etter til tross for flere år med erfaringer og gode opplevelser. Her tror jeg derfor det er viktig å komme over kneiken, dediker 1-2 mnd og gjør det hver dag, gjerne bare 5,10 eller 15 min så det er overkommelig.
Ofte starter jeg med 5 min på appen, og etter den har ringt, fortsetter jeg litt til fordi det var litt deilig, andre ganger er jeg glad det er ferdig. appen registrerer også den ekstra tiden. Og statistikken viser gjenomsnittlig hver dag osv osv

Synes du det er vanskelig å gjøre med en gang du står opp, greit, gjør det når du føler for det da, bare vær obs på at dagen da fort kan gå fra en, før en faktisk man ligger i senga og kommer på at man ikke har meditert.

Jeg har selv ambisjoner om å få rutine på meditasjon kort tid etter oppvåkning, men jeg har litt trass i meg for rutiner, så det får bli mitt forsinka nyttårsforsett ^^


Lykke til <3
May the breath be with you