View Single Post
Jeg har aldri administrert noe annet nettverk enn mitt eget i heimen og de siste ti-femten årene har jeg i grunn holdt meg til linux, så de teknsike aspektene ved denne diskusjonen har jeg hverken interesse av alle kompetanse til å legge meg opp. Men jeg biter meg merke i et underliggende premiss alle egentlig synes å enes om, et premiss som enIKT oppsummerer i sitt siste innlegg:
Sitat av enIKT Vis innlegg
Først og fremst på grunn av elever som TS.
Vis hele sitatet...
Det er liksom vedtatt og hevet over enhver tvil at skolen skal og bør styre sitt nettverk med jernhånd, at alle maskiner som kobles opp på det er låst, sperret, kontrollert og lukket som Nord-Korea, og at "slike elever som TS" er problemer som må fikses.

Men... Hvorfor?

Nå, jeg vet utmerket godt at det ikke er IT-avdelinga som definerer læreplanen. Men la oss likevel undersøke det hele litt. Skal vi egentlig lære elevene å bruke datamaskiner på skolen? Det er selvsagt nyttig å kunne omgås datamaskiner. Men det man lærer på skolen er hvordan man skal mekke presentasjoner i powerpoint, skrive dokumenter i word, copypaste fra wikipedia og kalle det research og denslags motbydelig fjas. Trenger man egentlig å lære det på skolen, eller noe annet sted? Jeg synes ikke det. Å lære å bruke generiske produkter som tilbys av en bestemt softwaregigant, hvis eneste fortrinn er brukervennlighet er å lære å bli en avhengig luser. Man lærer hvordan man skal peke og klikke - og det finner alle ut helt fint på egenhånd - og man lærer at man ikke skal tenke selv av frykt for å ødelegge noe, men heller overlate alt det vanskelige til IT-avdelinga. Men faen heller, da! Gi en treåring iPhone, og de har brukt opp mobildataen din på youtube før du rekker å feilstave "Lego sity videjoer". Hadde det vært snakk om faktiske ferdigheter man trenger senere i livet og som de fleste av oss på ett eller annet tidspunkt har plundra med å lære - koble opp nettverk, programmere, bygge en datamaskin av ymse komponenter, installere operativsystem - da skulle jeg vært en helhjerta støttespiller av IT i skolen. Men dette er jo nettopp de ferdighetene man forsøker å forhindre elevene fra å tilegne seg! IT i skoleverket er rett og slett en jævlig dårlig vits og har ingenting for seg. Det er destruktivt. Negativ kunnskap. Og dyrt.

De som "lærte seg data" da jeg gikk på skolen var gamerne. De bygget riggene sine selv og lasta ned cracks til de piratkopierte spillene som ble distribuert på hjemmebrente CD-plater. De dro med seg boks og CRT-monitor hjem til hverandre og hadde LAN-party i helgene, og de knota som faen på fritida si for å få faenskapet til å funke. Noe det sjeldent gjorde de første tre-fire timene. Alt dette arbeidet bare for å spille Tiberian Sun og Diablo II. Da som nå ble de uglesett og motarbeida av skolen, men fy pokker så mye de lærte seg. Verdiløs kunnskap, ble det sagt, og det var ganske forstemmende å se hvor langt skolen gikk for å få bukt med "problemet". Eksempel: Folk hadde jo ikke laptoper den gangen, men gamerne rigga til sitt eget nettverk med maskinene på skolebiblioteket og installerte Counter Strike på de til bibliotekarens store fortvilelse. Siden ingen klarte å sperre opplegget deres på en måte som de ikke klarte å omgå, så endte det med at maskinene ble strippa for nettverkskort. Kjempenyttig. Og hva lærte folket av det, mon tro?

Undertegnede og andre suckers valgte i stedenfor å gjøre leksene våre og få gode karakterer i norsk og samfunnsfag. Vi "flinke og lyde elever" lærte oss derfor fint lite om datamaskiner, men vi lærte oss dertil mer om språkhistorie og diktanalyse. Sånn med tanke på senere utdanning og jobbmuligheter og slikt - er det ikke ganske opplagt at faktisk IT-kunnskap er uendelig mye mer verdt enn inngående kjennskap til Vigdis Hjorths forfatterskap?

Egentlig hadde det vært bedre for alle om man bare hadde et åpent gjestenettverk på skolen og lot elevene koble opp hva de ville, og holdt all undervisning og eksamen analogt. Legg hønsenetting i veggene og skru av aksesspunktet. Ingen telefon, ingen wifi. Case closed. Så får de heller gjøre hva de vil i friminuttet. Greit nok at skolen ikke har mulighet til å hjelpe elvene med å fikse problemer de selv setter i stand når de kuker til maskina si. Men hvorfor gi de en maskin overhode? Hvorfor bruke den i undervisninga? Hvorfor dressere de opp i bruk av fronter og annen malware? Jeg ser faktisk ingen fordeler med skolenes IT-opplegg, og jeg ser plenty av frustrasjon og utgifter for alle parter. Det virker for meg som om de inkompetente skolestrategene i årtier har fattet beslutninger på sviktende grunnlag og gravd seg stadig dypere ned i et hull.

Stakkars elever.
Sist endret av Myoxocephalus; 25. april 2020 kl. 22:09.