View Single Post
Tanken på å spise en bestemt mat for et næringsstoff er gjennomgripende i vår kultur. Vi har blitt ledet til å tro at vi skal spise kjøtt for protein, meieri for kalsium, fisk for omega-3 fettsyrer, og selv tomater for lycopene, blant mange andre. Denne typen tenkning er misforstått og har forårsaket alvorlig skade for menneskers helse. Jakten på protein, for eksempel, har styrt oss mot kjøttforbruket. I denne søken, vil vi ikke bare konsumere protein i overkant av våre behov, men også mange skadelige stoffer som kolesterol som kun finnes i animalske matvarer.

Ingen mat er et enkelt næringsstoff, og vi bør aldri tenke på mat på den måten. Enhver mat har utallige næringsstoffer. Det som teller mest er den generelle næringsprofil, dvs. hele pakken. Hele, plante-baserte matvarer inneholder alle de essensielle næringsstoffer, og i proporsjoner som er mer i samsvar med menneskelige behov enn animalsk-baserte eller bearbeidet mat. Så spørsmålet mitt er egentlig dette: Hvorfor kaste bort noe av det vi spiser på dårligere pakker? Så lenge-over tids vi velger et utvalg av hele, plante-baserte matvarer, vil vi lett møte våre ernæringsmessige behov.

Selv på denne dietten, folk noen ganger har en tendens til å bekymre seg for å spise en viss type grønn grønnsak for kalsium, bønner for protein, nøtter for fett, og så videre. Jeg ber deg om å gi slipp på den slags tenkning. Det viktigste i denne livsstilen er å velge hele, plantebasert mat du liker mest!

Dr. John McDougall sier"En muskel er en muskel, enten det kommer fra en kylling, ku eller fisk." Med andre ord, næringsprofilen til alle animalske produkter-er, mye fett , syre, og kolesterol, og lite fiber og karbohydrater-er som gjelder for fisk som det er for storfekjøtt og annet kjøtt. Faktisk, selv om fisken er ofte markedsført som et klokt, "hjerte-sunn" mat valg, har det så mye kolesterol som biff, kylling og svinekjøtt. Og når vi ser på studier av populasjoner og hva de spiser, bør vi undersøke hele store bildet. Ved å gjøre det, ser vi meldingen er konsekvent: "Spis mer planter!"

Jeg skal ikke uttale meg som en ernærings-biolog eller ernærings-fysiolog eller ekspert på noen som helst måte, men jeg har derimot lest meg opp på temaet.

Derfor anbefaler jeg deg og andre til å lese om hvor skadelig fisk eller kjøtt, meieriprodukter og egg er fra vel utdannende leger som

Dr. Michael Greger
Dr. Neal Barnard
Dr. John A. McDougall
Dr. Kim A. Williams
Dr. Caldwell Esselstyn
Dr. T. Colin Campbell

Linker spilleliste om faren ved fisk. Håper du klarer å kutte ut melk, egg og fisk etterhvert twoDamnPi

https://goo.gl/zEZnyW
Sist endret av Strømkontakt; 15. september 2015 kl. 11:51.