View Single Post
Sitat av Strømkontakt Vis innlegg

Det virker på meg som du ønsker bedre dyrevelferd. Ettersom du skriver at vi burde tatt bedre vare på dyra og du spiser lite kylling/svin fordi du mener bransjen har svært mye å gå på, men du sier samtidig at det ikke er umoralskt å drepe dyr. Føler kanskje at du sier imot deg selv litt.
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke. Det kommer vel klart frem at det er måten vi holder enkelte dyr på som jeg har problemer med, ikke det faktum at vi spiser dem.

Er det umoralsk å tvinge griser inn i så små innhegninger at grisungene må skilles fra moren fordi hun risikerer å legge seg på dem og drepe dem? Ja Absolutt. Er det umoralsk å spise kjøtt fra en slik gris? Ja det mener jeg.

Men så var poenget også det at dersom grisen har fått gå fritt i en stor innhegning og spist godt osv, ja så er ikke det umoralsk å spise den grisen. Om det er noe umoralsk/unaturlig i husdyrhold så ja da er det for pokker like unaturlig å spise korn og andre planter som ble domestisert før de første dyrene.


Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
Dyr kjenner på frykt akkurat som vi gjør, og de vet akkurat hva som skal skje når de blir ført inn i slakterhuset. Du spiser sikkert ikke katt eller hund. Når du tenker deg om er det ingen forskjell annen en kulturelle forskjeller. Det er vist at en gris er 3x smartere en enn hund. Ikke at det har noe å si egentlig, fordi det finnes dumme og smarte mennesker også. Betyr ikke at de bør bli drept fordi.

Her er en kort youtube video som du kan se at dyrene ønsker ikke å dø eller være fengslet.

https://www.youtube.com/watch?v=ju7-n7wygP0
Vis hele sitatet...
Jeg hadde så absolutt spist både hund å katt. Nå synes jeg du putter mye ord å meninger i kjeften min som jeg aldri har sagt. Problemet med å spise en hund er at jeg stort sett må til kina. Jeg har sett hvordan hundene der blir behandlet (stort sett slik kina behandler dyr flest - helt krise) og det fristet ikke til spising.

Grunnen til at man tradisjonelt ikke spiser hunder er at de har fungert som bruksdyr så lenge som de har. Og jeg tipper at det rett og slett har vært mer nyttig å ha hunden i live enn å spise den. I tillegg er det vel sparsomt med kjøtt på de fleste hunderaser. Det samme gjelder kuen. Når mennesket tilpasset seg til å drikke melk så fikk mange kyr plutselig et mye lengre liv da det ble mer å hente av kua så lenge den var i live.