View Single Post
Sitat av Strømkontakt Vis innlegg

Jeg vil først og fremst argumentere veganisme som et moralsk problem. Unødvendig å ta av sensitive liv, ødeleggelse av familie og sosiale bånd, slaveri, fangenskap, lemlestelse og resten av horror showet som følger med.
Det er imidlertid nyttig å ha følgende linker for informasjon og bevis på at det er ingen ernæringsmessig behov for oss ikke å være veganer.
Vis hele sitatet...
Det er ikke umoralsk å drepe dyr for å spise dem. De aller fleste dyr med ett mulig unntak av blåhvalen må stort sett finne seg i å bli spist eller jaget av ett eller annet. Å bli drept/dø er naturlig for de fleste organismer. Bare sånn att det er på det rene.

Det sagt, det er svært mye å gå på når det kommer til produksjon av kjøtt de fleste steder i verden. Dette er ikke bra. Jeg har ingen moralske problemer med å spise dyr, men f.eks kylling/svine- bransjen har svært mye å gå på. Spiser av den grunn ikke mye av det kjøttet. Norske kuer derimot har det stort sett veldig greit. Sikkert ikke så kult å stå inne på vinterhalvåret, men ellers fryser de ihjel.

Sitat av Strømkontakt Vis innlegg

Miljø:

• Kjøttkonsumet er den største trusselen overfor miljøet i folks forbruk.

• Kjøttproduksjon krever opptil 90 % mer energi og areal enn produksjon av vegetabilske matvarer.

• 70% av tidligere skogsland i Amazonas er nå beitemarker, og dyrking av fôr utgjør store deler av resten.

• Kjøttproduksjon legger beslag på 90% av norsk landbruksareal, men i tillegg importerers 40-50% av kraftfôret til husdyr i Norge fra utlandet.

• I Norge spiser vi over 50% mer kjøtt idag enn for ca. 20 år siden.

Visst vi kan leve uten å avle og drepe dyr. samt bidra til et bedre, mer bærekraftig miljø og samtidig svært gunstig for helsen. Hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
Miljøargumenter tror jeg faktisk du kommer ganske så mye lengre med ifht. moralske argumenter. Det er helt riktig og bekymringsverdig at kjøttproduksjon forurenser kraftig.

Landbruksareal i norge har stort sett alltid vært dominert av husdyrhold pga. dårlige dyrkningsareal. Dette gjelder også i perioder hvor folk kanskje helst ville dyrke korn for og overleve, så ikke et argument mot kjøtt i seg selv.

Alt i alt kommer jeg neppe til å bli veganer noen sinne. Men kjøtt kunne helt fint blitt en god del dyrere. Vi kunne absolutt spist mindre kjøtt og tatt bedre vare på dyra.