View Single Post
Hei! Jeg ønsker at flere skal lære mer om veganisme, og hva det faktisk er, og knuse alle mytene som eksisterer. Jeg er selv veganer, men ønsker ikke å angripe noen her som spiser dyr og dyreprodukter, siden jeg selv brukte å gjøre det samme for bare 7-8 mnd siden.

Det er noe jeg er blitt svært lidenskapelig over de siste månedene og ønsker å lære andre om hvilke konsekvenser det har for miljøet og våres egen helse. Jeg brukte å spise 12 eggehviter om dagen jeg, fordi jeg visste at at egg inneholdte proteiner med høy biologisk verdi. Jeg trodde det var noe av det beste jeg kunne spise for å bygge muskler. Jeg spiste kylling fordi jeg trodde det var sunt ...

Jeg så dokumentarer som Earthlings. Jeg var klar til å kutte ut kjøtt, egg og meieriprodukter helt! uansett om det gikk på bekostning av min egen helse. Det var først da jeg begynte å lære om hvor gunstig det var med et plante basert kosthold. Som var et stort stort STORT pluss.

Jeg vil først og fremst argumentere veganisme som et moralsk problem. Unødvendig å ta av sensitive liv, ødeleggelse av familie og sosiale bånd, slaveri, fangenskap, lemlestelse og resten av horror showet som følger med.
Det er imidlertid nyttig å ha følgende linker for informasjon og bevis på at det er ingen ernæringsmessig behov for oss ikke å være veganer.

https://goo.gl/M7bsho | https://www.nutritionfacts.org/

Miljø:

• Kjøttkonsumet er den største trusselen overfor miljøet i folks forbruk.

• Kjøttproduksjon krever opptil 90 % mer energi og areal enn produksjon av vegetabilske matvarer.

• 70% av tidligere skogsland i Amazonas er nå beitemarker, og dyrking av fôr utgjør store deler av resten.

• Kjøttproduksjon legger beslag på 90% av norsk landbruksareal, men i tillegg importerers 40-50% av kraftfôret til husdyr i Norge fra utlandet.

• I Norge spiser vi over 50% mer kjøtt idag enn for ca. 20 år siden.

Visst vi kan leve uten å avle og drepe dyr. samt bidra til et bedre, mer bærekraftig miljø og samtidig svært gunstig for helsen. Hvorfor ikke?