View Single Post
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Trådstarter
158
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Qon: Jeg har sjelden lest et innlegg som så til de grader går imot alt jeg står for, men jeg velger å holde meg til dette punktet:

Hvorfor er du ikke interessert i å finne ut hvordan verden egentlig fungerer? Verden er et fantastisk sted, og mengden ubesvarte spørsmål er uendelig! Takket være den vitenskapelige metode har vi som art så vidt klart å krafse litt i overflaten av vår bunnløse uvitenhet, og det lille vi har oppdaget har gitt oss det samfunnet vi har i dag. Hver gang vi oppdager noe nytt så blir verden et enda mer fantastisk sted! Hva er da vitsen med å sitte og finne på nye ting? Selv om du ikke er så opptatt av å ha en korrekt oppfatning av virkeligheten, så kan du ikke ignorere at de vitenskapelige forklaringene alltid er vakrere, mer elegante og på alle tenkelige vis fantastiske enn religiøse påfunn og konspirasjonsteorier. "Bli lys!" etterfulgt av "lag en mann og gi ham ei dame" er jo platte og patetiske forklaringer når vi sammenligner de med Big Bang og evolusjonen.

Derfor: Hvis du selv vet at du ikke vet, hvorfor vil du ikke da forsøke å lære deg mer? Du fremstiller ignorans som en positiv attributt, og avskriver fagkunnskap som sneversynt dogmatisme. Men det er fullstendig motsatt! Det handler ikke om å sitte på svarene, det handler om å kunne stille de interessante spørsmålene. Det kan du ikke gjøre uten naturvitenskap. Kunnskap skaper kreativitet.

Hvis du vil kaste bort tida di på konspiratoriske fjols som Hans Gaarder, så for all del. Det kan være lærerikt å bivåne en slik seanse. For meg virker det imidlertid som om du reserverer din skepsis mot... skepsis. Jeg kan dessverre ikke forestille meg en måte hvorpå du kan være mer lukket til sinns.
Vis hele sitatet...
Det du snakker om er akkurat sånn jeg tenkte før. Jeg har alltid vært fascinert av hvor spesielt livet er, og jeg har vært interessert i evolusjon og menneskelig utvikling. Jeg har ikke beveget meg bort fra den tankegangen, jeg har bare åpnet opp en teori som påstår noe enda mer vakkert. Og jeg akter å undersøke den før jeg konkluderer med at det er tull. Hvordan kan du spørre meg om hvorfor jeg ikke vil lære mer, når jeg gang på gang sier at jeg skal det... Jeg bare ønsker å ta en omvei for å grave i dette fenomenet først. Er det så vanskelig å forstå? Hvis jeg graver lenge nok, og det viser seg å være bare oppspinn, så regner jeg med at jeg klarer å finne ut av det på et vis. Og da havner jeg tilbake til utgangspunktet ditt.

Det er faktisk ganske vakkert å forestille seg at det finnes masse intelligent liv, og at de kanskje har hjulpet oss med å utvikle oss. Tenk på hva det vil bety... Hva kan vi lære av dem?

Prøv å forestill deg at du ser en utenomjordisk UFO. Da vil det tulle med følelsene dine og du vil føle dypt inne i deg at du lengter etter å forstå hva du så. Litt sånn føler jeg det, selv om jeg ikke har sett det selv (men jeg har snakket med noen som er overbevist). Jeg vil bare finne svar så jeg kan legge det fra meg. Det her går faktisk utover skolen min. Men det nytter ikke å starte med utgangspunktet deres, for der har jeg stått hele livet. Jeg har aldri vurdert å ta det seriøst. Så når jeg først vurderer det så vil jeg se hva teorien går ut på, selv om det eventuelt viser seg å kun være underholdning.

Jeg føler at den enkleste, og mest interessante måten å finne ut av dette fenomenet er ved å dykke dypt inn og så vurdere om det jeg ser er troverdig nok, ikke ved å kritisk vurdere det fra utsiden. Dere klarer ikke å forestille dere at folk snakker sant, så da må jeg bevege meg ut fra deres diskusjoner og inn i fortellingene til de som snakker om erfaringer. Så stoler jeg nok på meg selv og min kritiske sans til at jeg klarer å komme ut igjen og stille de objektive spørsmålene. Så lenge jeg ikke mister meg selv og tror på alt jeg hører, så ser jeg ingenting galt i å leke med tanken og se hva som dukker opp. Slapp av dere... Hvis aliens ikke har vært her så kommer jeg ut på andre siden like skråsikker som dere, men da har jeg en verdifull erfaring under beltet. Den kan jeg bruke hvis jeg møter andre mennesker som tror på aliens, og som ikke har undersøkt like mye som meg.
Sist endret av Qon; 9. mars 2018 kl. 14:22.