Sitat av
Anonym bruker
Problemet her er at han er ganske ute i natta mentalt om dagen, og nekter å slutte. Han føler at hasj er det eneste som gir han mening i livet osv. Samtidig mener han at han kan slutte på dagen om han får den hjelpen han krever av helsevesenet.
Takk for utdypende svar

Hva mener du med ute i natta? Vet ikke om du er kjent med dette, men hasj er kjent for å kunne dra frem psykoser eller til og med schizofreni hos mennesker som har dette latent i seg. For hvis det er det du mener, så kommer dette med samtykkekompetanse inn i bildet sånn at de lettere kan bruke tvang.
Og jeg har også alltid stått på den om at hvis jeg bare får innleggelse, så er det enkelt for meg å kutte ut rusen. Men disse menneskene som jobber på disse områdene har tydeligvis en oppfatning av at alle rusavhengige er så avhengige at det er bortimot umulig å legge vekk sin avhengighet. Jeg har jo prøvd å forklare de mange ganger at det er de færreste rusavhengige som har økonomi og tilgang til å ruse seg 24/7 året rundt, men dette hører de heller ikke på. Selv mener jeg at rusavhengige stort sett er mestre i å slutte å ruse seg, da det skjer til stadighet hos de fleste at de bare må slutte, enten i kortere eller lengre perioder.
Men det er lite vits i å prøve å diskutere med disse høyskole- og universitets utdannede menneskene, for de vet tydeligvis dette bedre enn meg. Så man blir nok pent nødt til å tilpasse seg systemet og reglene som er satt, om man ønsker å få hjelp. Sist jeg var innlagt hos Blåkors så pratet jeg jo med de på telefonen, og dette er altså mennesker med mange års erfaring i rusomsorgen, og når jeg forklarte at jeg ikke trengte avrusning så lurte de på hvordan i all verden jeg hadde klart å slutte på egen hånd. Og svaret er jo enkelt; jeg fikk rett og slett lyst til å være rusfri. Jeg hadde blodforgiftning 3 ganger på en uke, så jeg ble drittlei av å holde på sånn. Da var jeg rusfri i 3-4 måneder, og det var skikkelig enkelt også.
Sist endret av tasmus82; 17. mars 2023 kl. 18:10.