View Single Post
Det er helt vanlig at psykiatrien og helsevesenet avviser mennesker som ruser seg. Her hos meg f.eks så har ting vært såpass trått de senere årene at jeg har gått til steget å skru en lastestropp i taket, sånn at alt som mangler er motivasjonen til å ta steget - og da er det snakk om en mann som for få år siden også kuttet pulsåren. Så akkurat dette forklarte jeg både til lege og ambulant team, men jeg fikk beskjed om at de ikke kunne hjelpe meg så lenge jeg ruset meg. Alternativet mitt er altså ene og alene det å bli rusfri, enten alene mens jeg tar rusprøver, eller i rusomsorgen.

Det vil også være alternativet til kompisen din, altså å ta utredning i rusomsorgen. Nå vet ikke jeg hvor tungt de ser på en hasjavhengig nå til dags, men for min del så er det stort sett veldig enkelt å få plass der. Da blir han i mange tilfeller skjermet fra omverdenen sånn at han har lite mulighet til å ruse seg eller å skade noen andre (i hvert fall på noen måneder). Jeg foreslår du prøver å anbefale dette for han jeg altså, fremfor å dra inn rettsystemet. Men hvis dette ikke leder noen vei så kan du levere bekymringsmelding til legen hans også, og forklar at han muligens står i fare for å skade noen, sånn at alternativet om tvang i rusomsorgen kommer på bordet.