View Single Post
Jeg har slitt enormt mye med selvmordsproblematikk selv, og selv den dag i dag er det noe som sniker seg inn tidvis, antar det er noe jeg må leve med resten av livet. For min egen del er det i dag som velfungerende vel så mye et tegn på slitasje og livs trøtthet som en reell sannsynlig handling per d.d. Det er selvsagt viktig å passe på at man ikke blir så sliten, lei og utslitt at det blir et mer legitimt valg.

Hvis du ikke vil dø per d.d. så er det et veldig godt utgangspunkt, da anbefaler jeg på det sterkeste at du forsøker å ta små men riktige valg i en retning som kan roe ned litt på trykket. Jeg tenker ikke på rus og utskeielser men ting som kroppen trenger for å fungere på et absolutt minimum. Søvn er alfa omega i en så utsatt situasjon som du er i.
Det handler ikke om å kurere eller løse, men om å lindre. I første omgang må du få ned symptomtrykket så du ikke går helt av skaftet her, så kan du begynne å bygge stein for stein senere.

Min personlige erfaring er at det kan hjelpe å la tankene komme til uttrykk uten skam og frykt, hvis du har lyst til å ta ditt eget liv i dag så er det helt en legitim tanke som gjerne kommer av en følelse av avmakt og at man rett og slett er så sliten at man ikke orker å lete etter lyset i tunnelen lengre.. Du trenger ikke gjøre det bare fordi om du tenker på det, man har fremdeles et valg på tross av alle tankene.
Jeg har selv mange tanker som jeg ikke agerer på titt og ofte, sammenligner det med når man får lyst til å klikke i kassa på butikken men allikevel står rolig og venter på tur. Det MÅ ikke være en sammenheng mellom tanker og handling, ellers hadde jeg gått amok på den lokale post i butikken for lengst..

Det er derfor jeg understreker at du ikke må finne noen løsninger på dette i dag, her og nå, umiddelbart. En agitert og rastløs tilstand av absolutt smerte som desperat griper etter løsninger kan være en fatal kombinasjon. Dessverre er det jo da slik at om det ikke skal "løses" nå så må det tåles, ergo må man bare holde ut enn så lenge hvis man kan. Det er dritt, men det er også det sterkeste kortet du har mtp. å få et bedre liv - tid.