View Single Post
Sitat av JerryBlank Vis innlegg
Slik jeg forstår det hemmer SSRI-antidepressive medisiner CYP 2D6-enzymet i kroppen til å konvertere kodein til morfin, og dermed demper de smertestillende effektene (Felleskatalogen); Men påvirker dette da derfor, ipso facto, de psykiske effektene av opiatene? Og la oss være ærlige, det er derfor "vi" bruker opiater...
Vis hele sitatet...

Kodein er et såkalt "pro-drug" og har ikke virkning i seg selv. For å få den smertestillende (og i tillegg rus-effekten du spør om her), må kodeinet en tur innom leveren. I leveren er det en variant av cytokrom P450-enzymet, CYP 2D6, som bryter ned kodeinet til de aktive substansene morfin og kodein-6-glukuronid.

Det vil si at hvis du har mindre av dette enzymet (CYP 2D6) av en eller annen grunn (feks ved bruk av CYP 2D6-hemmere som SSRIs, enkelte antipsykotika, enkelte antihistaminer og andre medisiner, eller man kan ha en genetisk abnormalitet som gjør at man har mindre av dette enzymet), vil ikke kodeinet i like stor grad bli brutt ned til de smertelindrende (og rusgivende) stoffene, men istedet bli skylt ut av kroppen uten å bli omdannet. Så for å svare på spørsmålet ditt, ja, det påvirker de psykiske effektene av opioidene.

Sitat av JerryBlank Vis innlegg
Og litt off topic fra det, har noen her noe konkret info om at grapefruktjuice hemmer CYP-2D6 enzymer og dermed kodeins even til å bli til morfin i kroppen, slik mange nettsider hevder (da det før ble trodd at grapefruktjuice forsterket rusen)
Vis hele sitatet...

Grapefruktjuice hemmer ikke CYP 2D6, men CYP 3A4. Jeg er litt usikker på akkurat dette, men jeg mener å huske at grapefruktjuice gjør at man får en større konsentrasjon av de aktive stoffene (morfin og K6G) i blodet, da CYP 3A4 er ansvarlig for å omdanne disse metabolittene til inaktive substanser igjen. Men ta det med en liten klype salt.
Sist endret av Dolf; 31. juli 2011 kl. 23:35. Grunn: leifeskriv