View Single Post
Trådstarter
68
Sitat av Afasar Vis innlegg
Jeg ser ikke problemstillingen. Felleskatalogen driter i om det påvirker rusen eller ikke. Men selvsagt vil det gjøre det. Det er morfinet som gir både rus og analgesi, så en CYP2D6-hemmer vil jo hemme alle effektene til legemiddelet rett og slett fordi mindre kodein blir omdannet til morfin. Kan jeg få høre hva du tenkte?
Vis hele sitatet...
Vel, spørsmålet var vel egentlig om det er noen forskjell i omdanningen og den kjemiske reaksjonen med den kliniske (fysiske da) kontra den euforiske og mentale delen.
Og det er da oppklart, som er bra, SSRI og SNRI vil hemme ruseffekten og den medisinske effekten av opiater.
Merkelig nok har jeg ikke opplevd dette selv, er på 300mg effexor og blir i like bra humør av så små doser som 60mg kodein som mens jeg bare var på remeron. Kanskje det er snakk om placebo, kanskje det er snakk om at jeg ikke har opplevd å ta opiater uten noen antidepressive i kroppen (antidep var min gateway drug)

Litt unrelated, men er det noen som vet noe om forholdet mellom CYP2D6 og kratom? Kratom er da ikke et opiat, selv om rusen er lik, og kratom omdannes ikke til noe anent, slik jeg forstår det, men påvirker også enzymet virkningen av kratom?

Takk for alle svar, dere er helter!