View Single Post
Trådstarter
22
Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
Du utviser en ekstremt stor confirmation bias, jeg er i tvil om det er noen vits i å fortsette diskusjonen.
Vis hele sitatet...
Og du utviser en stor trang til å diskutere meg. Hvorfor det?

Kan også minne om at vi lever i et demokrati og du står fritt til å forlate diskusjonen når som helst dersom du ønsker det.

Sitat av Marlboro666 Vis innlegg
Det kan godt hende at det finnes mørketall, men har du noen kilde på at det er grunn til å hevde at de er "skandaløst høye da dette trolig bare er toppen av isfjellet"?
Vis hele sitatet...
Det blir vel kanskje litt vanskelig å dokumentere mine egne erfaringer innen korrupsjon...? Også andres for den saks skyld.

Vil vel gjerne tro at de som driver på med det, ikke gjør det så åpenlyst. Men hva vet vel jeg.

Jeg tolker dine innlegg som at du aldri har vært i nærheten av problemet, og av den grunn bagatelliserer det kraftig. Correct me if im wrong.

Du bruker forresten en smått aggressiv og nedlatende retorikk kan det virke som når du er uenig i noe.

Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Kulturkameratene:

Her inne deles det ut 1,4 milliarder kroner i året. Hvis du er Facebook-venn med én av dem, nær dobles sjansen for å få penger

Vil anta at dette gjelder flere offentlige organer. Ettersom offentlig økonomisk støtte er så utbredt i Norge, vil jeg anta at en del av korrupsjonen vår finnes her. Ikke nødvendigvis så betydelig summer, men kan tenke meg at det er mer vanlig enn vi liker å tro.
Vis hele sitatet...
Vennetjenester, punktum. Et eskalerende problem etter min oppfatning.

Sitat av tearz83 Vis innlegg
Vi er ett lite land og ved å jobbe i visse sektorer så kommer man fort borte i habilitetsspørsmål, og det er kanskje lettere og godkjenne at han du kjenner skal få bygge litt høyere enn han du ikke kjenner. Dette er jo menneskelig og det som vi kaller kameraderi. Du gir tjenester, lettere for å si ja til folk du kjenner, men du tjener ikke på det. dermed kameraderi. Dette er noe som er vanskelig og gjøre noe med. Du søker jobb i et firma eller det offentlige og passer jo selvsagt på og si at du kjenner den og den som allerede jobber der. Har gjort det flere ganger selv og har alltid kommet på intervju, ikke alltid jobben, men ihvertfall intervju.

Korrupsjon er når du utnytter din posisjon til å oppnå fordeler, trenger ikke være materielle goder men ofte er det jo det. Her trenger ikke nødvendigvis man å kjenne hverandre. Men jeg vil anta at det er lettere hvis man kjenner hverandre fra før av.

Men så kommer vi tilbake til kameraderi, og jeg vil si at dette er mine erfaringer som fortelles her da det ikke finnes noe skriftlig om dette. Jeg bor på et lite sted er ikke flust med jobber i det offentlige, jeg har søkt på et par stillinger som virker intressante for meg. Jeg vet at jeg er kvalifisert. Samtidig så er lederen som ansetter en flink person og profesjonell, det sier ryktet på bygda. Men dagene går jeg purrer på svar prøver og ringe ingenting, før jeg får et standard brev at en person er ansatt.. javel tenker jeg og ber om søker liste osv. Må purre på dette et par ganger. får den og den personen de har ansatt er like god som meg, litt eldre og svigerdatter av nevnte leder. Hun var også eneste innkalte til intervju. Hun er hyggelig person som jeg unner jobben, men hvorfor var jeg ikke innkalt engang. Viser seg at dette er ett mønster som går igjen, leder bedriver nepotisme/kameraderi og ansetter slekt og venner hver gang......

Angrer fremdeles på at jeg ikke lagde bråk den gangen, men bygdedyret er levende og jeg vil ikke spolere mine sjanser for at kanskje jeg neste gang har sjansen.

Sikkert flere som kjenner seg igjen i dette, og jeg tror dette er det største problemet i Norge, alle kjenner alle.
Ren korrupsjon for å tjene penger skjer og men i mindre omfang. Men kameraderi og nepotisme er det største, du finner det i det offentlige, i politikken og i det private. Det er menneskelig og favorisere det kjente, men det er ikke rett å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Et flott bidrag i tråden. Takk Er enig i at favorisering er menneskelig. Likefullt et oversett problem.

La meg understreke at jeg ikke er utsatt for noe slikt selv, noe enkelte ser ut til å tro. Jeg har derimot vært vitne til, dvs møtet og slikt, der kameraderi, vennetjenester, favorisering, eller kort fortalt hvor korrupsjon har funnet sted.

Vi må gjøre noe med korrupsjonstoget før det oppnår maksimal hastighet. Lokføreren har ikke vist antydninger til å ville gjøre det - tvert i mot så går toget bare fortere og fortere...
Sist endret av FlubberX; 12. mars 2019 kl. 19:05.