View Single Post
Jeg ville stusset litt over vitamininntaket mitt hvis jeg var deg. Dersom du spiser variert og sunt vil du tvilsomt ha mangler på noe som helst, og dersom du da inntar kosttilskudd hver dag vil det kun være skadelig for både deg og lommeboken. Det er ikke slikt at jo flere vitaminer jo bedre slik det ser ut til at svært mange tror, det er kun slikt at for lite er dårlig, og for mye er dårlig. Dersom du lurer på om du har mangler på noe, så kan du få tatt en blodprøve hos fastlegen din. Dette vil være en bedre løsning både for kropp og lommebok, enn å spise unødvendig mye vitaminer ''bare i tilfelle'' eller ''for å bli super-sunn''.

Når det gjelder Omega-3 så vil nok en skive eller to om dagen være nok. Det gjør nok ikke noe om du spiser mer heller, altså. Ut ifra kostholdet ditt alene, så skal det ganske mye før du får i deg spesielt skadelige mengder omega-3. Andre ting som eksempelvis salt, vil være en langt større risikofaktor dersom det er mye salt i makrell i tomat. Dette kan du sjekke opp selv. Folk flest anbefales å spise rundt 5-6 gram salt (natriumklorid) per dag, selv om behovet vårt trolig ikke er høyere enn 1-1,5 gram salt. De fleste spiser imidlertid mye mer.
Sist endret av Relevant; 12. september 2018 kl. 00:24.