View Single Post
Sitat av FreeMyKiwi Vis innlegg
Hei, "kaprer" denne tråden litt. Har Altibox Zyxel hjemmesentral. Jeg vil sette opp et linksys acces point som skal erstatte hjemmesentralen sitt ræva signal. Oppsettet er slik: hjemmesentral går inn i switch(siden den bare har en internettutgang), der blir den fordelt til flere uttak i huset. Den har både normale og high priority kontakter ut (switchen). Skal gi acces pointet strøm via POE (Har kjøpt injector). Lurer på hva jeg skal koble hvor kg hvordan jeg konfigurerer acces pointet. Acces pointet er et: linksys AC1750Pro POE+ (kjøpt på komplett). Takker for all hjelp og beklager om dette er litt off-topic
Vis hele sitatet...
Spiller egentlig liten rolle om du kabler den til normal eller high priority, jeg ville kanskje valgt sistnevnte. Har selv samme AP som drives med POE fra Cisco-switch. Er veldig fornøyd, spes at man kan definere ulike SSID til ulike VLAN. Så vidt jeg husker er den default konfigurert til DHCP, så det er bare å logge seg på korrekt SSID så skal du være på nett.

Hvilken IP-adresse den får tildelt får du kanskje sjekket i hjemmesentralen sin DHCP-lease tabell (hvis Altibox tibyr det..?!). Så er det bare å logge seg på AP og konfigurere den på vanlig vis (bytte passord, static IP, trådløs etc etc). Akkurat som en vanlig trådløsruter, unntatt ruting m.m Hvis du ikke får opp lease tabell må du enten gjøre kvalifisert gjetning/prøve feile, scanne eller bruke medfølgende programvare. Alternativt kable deg direkte fra en PC og logge deg på med default IP og subnet.