View Single Post
Handy Andy: Rolig kompis. Å ønske både ham og eventuelle avkom vondt gjør ikke deg noe bedre i denne saken heller, dessverre. Vi er alle tobeinte primater, Homo sapiens eller "tenkende menneske" på latin. Sannsynligvis (de fleste forskere er i alle fall enige om denne teorien) utviklet på den afrikanske savannen for mellom 200 000 og 150 000 år siden, utstyrt med en hjerne på gjennomsnittlig 1350 gram, 4-6 liter blod, 13 milliarder nerveceller og så videre. Til tross for at vi tilhører ordenen Primates (primater), og at våre nærmeste slektninger er sjimpansene skiller mennesket seg ut på mange områder. Disse egenskapene er sjeldne eller fraværende blant andre dyr. Vi har en stor og kompleks hjerne blandt annet, og denne utviklingen kan muligens stammæåe fra kosthold, samarbeid, jakt og muligheten til å bruke hendene.

Kommunikasjon stilte krav til tenkning og hjernen. Mennesket er meget mulig naturens mest plastiske art i naturen. Med vår evne til å lære er vi utrolig ressursrike og ikke minst tilpasningsdyktige! Så, hva skyldes altså den fenomenale suksessen bak vår art? Jo, vår høyt utviklede evne til å lære og overføre kunnskap gjennom kultur. Colere/cultura er et mye brukt uttrykk men definisjonen mener jeg menneskelig aktivitet i samfunnet, til forskjell fra f.eks natur. Å kalle andre "søppel" eller "avfall" er enkelt og greit feilaktig da dette er et menneskeskapt konsept. Holdningene våre! Dessverre må jeg påpeke at dette preger mange innlegg her, og ikke kun disse. At noen er verdt mer enn andre, for eksempel, er ikke objektivt. Det vil si hverken allmenngyldig, saklig eller upartisk. Faktisk mener jeg personlig at slik tenkning er et skritt tilbake på utviklingsplanet og evolusjonen. Prøv å tenk på det med en litt annen etikk og et enkelt faktum; Alle ønsker å ha det godt og ingen vil egentlig bli påført lidelse. Man skal så absolutt ikke drukne seg i medfølelse men det er likevel noe som er iboende hos de fleste av oss. Men med en dualistisk tankemåtes uvitenhet vil vi ikke kunne fri oss fra lidelse og dens årsaker. Vi må kunne sette oss i andres sted, og andre i vårt sted for å kunne utvikle oss i riktig retning og handle deretter. Tillit og samhold mellom oss mennesker er avgjørende for kvaliteten i et fellesskap, og sterke fellesskap bidrar i sin tur til tilliten og samholdet i samfunnet.

”Som en mor er god mot sitt barn og viser det kjærlig omsorg, slik skal du være mot alle, hvert levende vesen du møter.”

Okei, så tenke seg at mennesker har barmhjertighet og toleranse overfor hverandre. Hva vil man da kunne oppnå? Gjennom vårt personlige eksempel at vi kan påvirke verden. Om vi ikke selv handler slik vi vil at folk skal gjøre for oss, hvordan kan vi da tro at de skal gjøre det? Derfor må man begynne med å endre på egne holdninger og handlinger. Da kan kanskje andre også bli påvirket til det bedre. Et riktig skritt på veien er å forstå at alle mennesker er individuelle og trenger å utvikle seg på ulike måter. Ordtaket "Et godt hjerte er grunnlaget for et godt liv" er et flott uttrykk. I stedet for grådighet kan vi lære å utvikle det motsatte. Viljen til å dele, og å gi. Ikke skille mellom mennesker på grunnlag av forskjellig bakgrunn, for eksempel. Det som er felles er mye viktigere enn det som skiller oss.

TS: Jeg ville vært forsiktig med rusmidler som dette. Ayahuasca, for eksempel, er svært kraftig. Å endre sin bevissthet er ingen lek, og det kan være svært skremmende. Særlig etterpå kan det bli vanskelig da man må integrere opplevelsen sammen med det jordnære samfunnet vi lever i. Noe som er svært viktig for oss mennesker. Altså evnen til å kunne tilpasse oss både omgivelsene og menneskene rundt oss. Om man ikke har erfaring fra før er det en risiko for at det kan bli som å ikke kunne svømme for å så skulle stupe fra ti meteren. Det er ikke alltid like lurt å "hoppe rett ut i det". Jeg personlig mener også at rusmidler er en snarvei. En dør som ikke leder deg lenger enn dit du har vært. Noe midlertidig. Dog, jeg sier hverken ja eller nei til dette da alle er individuelle. Noe vil fungere helt utmerket for noen, og dårlig for andre. Vel, nok om meninger. Freak.no er ikke helsepersonell! Jeg anbefaler deg å kontakte f.eks[COLOR="Navy"] Blå kors[/COLOR] da du anses som "pårørende". Blå Kors er en hjelpeorganisasjon som fremmer rusfrihet (den er kristen men dette har jeg aldri lagt merke til selv). Der kan du få gode råd, støtte, noen å prate med og ikke minst en å henvise din kjære til om han skulle ønske å få hjelp. For Iboga trengs det klinikker med bøtter og spann av erfaring, og i Sør-Amerika (Ayahuasca) finnes det mange sleipe "sjamaner" som er ute etter penger, ikke resultater. Isåfall, spør noen på dette eller et annet fora i begge tilfeller så du sørger for å faktisk får det du betaler for.

Tips fra meg: Ikke la ham gjøre det hjemme hos deg. Det vil ikke endre noe for ham. Jeg sier så absolutt ikke ar du vil ende opp med å ta noe stoff selv, men det vil medføre en viss risiko og ubehageligheter da det han driver med er ulovlig. Jeg vil også tenke meg at det kan få dere begge inn i en negativ tankegang, og om du først sier at det er greit blir det vanskelig å stoppe den onde sirkelen. Forøvrig lurer jeg litt på hvorfor han ikke kjøper f.eks metadon istedenfor Heroin. Det er enkelt å få tak i det også, og da vil det bli mer stabilt.

ps: Det er ikke sikkert han nødvendigvis har sovnet når du har riingt. Det kan jo tenkes at han ikke ønsker at du skal høre ham helt griserusa. Men konfrontere ham, det må du. Både for din egen del og hans
Sist endret av Lucy In The Sky; 30. januar 2014 kl. 18:23.