View Single Post
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Jeg velger å ikke ta vaksina, da jeg er en paranoid faen som kommer til å få alvorlig helseangst i en lang periode framover om jeg tar den.
Dette med langtidsbivirkninger virker også veldig usikkert. Mtp at den ene vaksina ble trukket tilbake sier det litt om at den kanskje ikke er så godt testa allikavell og at vi ikke vet nok om bivirkninger.
Hadde jeg vært i risikosonen selv hadde jeg sikkert tatt den, men inntil da følger jeg smittevernsreglene og holder mer enn nok avstand til folk siden jeg er en egoist som velger å avstå fra vaksina.
Vis hele sitatet...
Det er viktig å påpeke at AstraZeneca-vaksinen ble trukket i Norge fordi man anså risikoen for alvorlige bivirkninger som større enn risikoen for komplikasjoner ved smitte, gitt at tiltakene holder smitten under kontroll. Det betyr ikke at AstraZeneca-vaksinen har så utrolig stor risiko for alvorlige bivirkninger (risikoen er vel heller forsvinnende liten), men sier gjerne mer om at tiltakene vi lever med fungerer bra. Spør du meg er det positivt at de trakk den tilbake. Det viser at de som styrer med dette faktisk gjør ganske grundige risikovurderinger, og prøver å få gjenomført dette så trygt som mulig.

Nå har jeg ikke tallene i hodet, men om vaksinene gir deg så ekstrem helseangst tror jeg du bør la være å se på risikoen for komplikasjoner ved utallige ting man inntar eller gjør jevnlig. Jeg vil tippe ganske mange ting kan ha en tilsvarende "høy" risiko som alvorlige komplikasjoner fra AstraZeneca-vaksinen.