View Single Post
sykofant: Jo, kan gå med på delvis menneskeskapt. Er jo opp igjennom tiden lagt fram ganske solide bevis på at en øking av anndel CO2 i atmosfæren påvirker temperaturen i den retningen.
Men det er også en del snakk om dette med økt solaktivitet, og i mitt hode virker det logisk som en annen kilde til økt temperatur. Om jeg skrur opp effekten på panelovnen blir det ihvertfall varmere på rommet.

Slik jeg ser det er det ingen poeng i å diskutere hvor vidt mennesket har eller ikke har, eller hvor mye innspill vi har i økningen av temperaturen. Problemet er der, og vi må vel strengt tatt gjøre noe med det uansett.
Redusering av utslipp er på ingen måte negativt, men sku gjerne likt å sett virkelig gode eksempler på at de pengene regjeringen får inn på miljøavgifter ble brukt til et formål som forbedrer miljøet. For eksempel resturering av eldre vannkraftverk for å få opp virkningsgrad/effektivitet, forskning relatert til alternative energikilder osv. Samt litt invistering globalt for å på sikt kunne legge ned de mest utdaterte og forurensende kullkraftverk, for så å jobbe seg oppover mot 100% fårnybar energi på verdensbasis.
Men fram til den dagen da noen tar seg råd til å få byttet ut de verste kraftverkene, den dagen noen kommer med et alternativ til forbrenningsmotoren som vil fungere slik samfunnet i dag fungerer, vil eldre kullkraftverk pøse ut CO2 og folk kjøre rundt i biler som går på petroleumbasert drivstoff.

Må bare legge til at jeg faktisk er en av de som er litt mer skeptisk til hvor mye vi er grunn til global oppvarming, men som andre her også nevner: Bedre føre var.

ps. Archj: Økt havtemperatur og det faktum at isen smelter rundt polene er ikke et bevis på menneskepåvirket oppvarming, kun et bevis på oppvarming.