View Single Post
Sitat av Door145 Vis innlegg
men den hevder at i land der cannabis er ulovlig ser man også fler psykologiske problemer som følge av dette, som kan tyde på det at «å være kriminell» er mer skadelig enn det å faktisk bruke stoffer.
Vis hele sitatet...
Dette er min mening også, se f.eks. på cannabisrøykere i USA, du har flere unge jenter (dvs- 20-30 år) som deler sitt bruk på youtube, og de er ellers absolutt helt normal.

Tenk deg nå at en norsk jente skulle gjort dette. For det første så er det ingen som gjør det pga. frykt for politi, for det andre pga. frykt for foreldre, skole, jobb, kanskje venner osv.

Det er med andre ord nærmest umulig å forholde seg helt normal til cannabisbruken hvis en er i Norge, det er ikke en akseptert livsstil. Og dette er stigma. Hvis man er utsatt for stigma, og spesielt hvis man er ung og lett påvirkelig, vil man fort søke aksept i de sirkler som aksepterer en, og i Norge er dette ofte i rusmiljøer, da røyking er noe som foregår bak lukkede dører.

De som begynner å røyke i ung (og lett påvirkelig) alder i Norge, vil mye lettere falle ut av normale sosiale sirkler, jobb osv. Ikke nødvendigvis pga. cannabisen, men pga. det sosiale spillet rundt cannabisen. Det er ikke noe problem å røyke cannabis forsvarlig (moderat) og ellers delta helt normalt i samfunnet.

jeg tror at linken med cannabis og det og falle utfor, ikke er pga. cannabisen (med mindre det er snakk om misbruk, der å røyker er alt en gjør, her er cannabis likt alkohol, dog mindre skadelig), men pga. normene rundt bruken. Så når f.eks. leger snakker om disse negative effektene av cannabis, er de samtidig med på å skape de.

Det hadde vært mye lettere for meg å bo i et land der det var lovlig, jeg ville verken røykt mer eller mindre, har funnet den rette mengden hvor jeg ikke har noen negative bivirkninger, likeledes med kaffe, for mye kaffe har også negative effekter.

I stedet for å måtte gjøre det i det skjulte kunne jeg enkelt bare gått på nærmeste apotek og kjøpt den varianten jeg likte. Og det ville vært null stress rundt dette. Jeg ville også vist at jeg fikk skikkelige saker.

Norge har mange gode ting med seg, men for helvete! det er kaldt og nordmenn er relativt kjedelige. Jeg tenker det hadde vært mye mer interessant å vokst opp på 60-tallet i USA med alle de ville hippiene.

For mye "ansvarlighet" og du får et grått og kjedelig samfunn, Norge er et kjedelig samfunn. Bare se på fargevalget når vi maler huset og stua, det er hvitt og grått.

Norge er en nasjon for og av regnskapsførere. Og oljebarna, la oss være ærlige, de er en ekkel gjeng med hedonister som bare bidrar til mijøkrisa.
Sist endret av Hans Høyhet; 21. januar 2020 kl. 06:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.