View Single Post
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt, hvorfor den figuren blir nesten glorifisert eller sett på med milde øyne. Under psykologiske undersøkelsen etter ranet, så fikk han diagnosen "dysosial personlighetsforstyrrelse" av en eller flere psykiatere. For de som ikke aner hva det betyr, så er det det man i gamledager kalte psykopat.

David er en, som ikke vil ha medfølelse for noen, i noen nevneverdig grad. Disse menneskene har normalt dårlig impulskontroll også. Altså dette er en som gir faen i, om han stjeler sparepengene dine og andres, om han tjener på det, og tror han kommer unna. Det ser også ut til, at han gir faen i om noen dør i prosessen også. En ting det også er verdt å merke seg, er at personer med denne diagnosen med denne diagnosen ofte har en overfladisk sjarm og er ofte mestere til å manipulere andre. At en slik person får et slikt intervju helt uten videre er patetisk. Selvsagt lyver en slik person, så til og med bestemor tror det, bare så han blir mere akseptert. Tar du dem i å lyve, så klarer dem på en merkelig måte å få en annen part til å sitte med svarteper.

Kan bruke et intervju med en seriemorder som eksempel. Dette er Tommy Lynn Cells, som drepte en 30 +++ (kanskje over 100) personer. Han likte gjerne å skjære over strupen på sine ofre. Dette gjorde han til og med på barn. Under et intervju han blir konfrontert med dette, så klarer han å dytte "skylden" over på barnet.
Det er en person, som overlevde han, hun var da en ung jente. Hun overnattet i hjemme til venninden. Der skar han strupen over på alle i huset, store som små. Men hun ene ble ikke skåret dypt nok, så når han gikk til et nytt rom, så smøg hun seg ut, og løpte til naboen med overskåret hals. De ringte selvsagt politiet, og han ble arrestert kort tid etter. Hun som varslet holdt hendene foran strupen sin. Han sa bare kaldt og rolig "remove your hands", hun lystret og han skar uten å vise en mine.
Bare for å vise hvor lite medfølelser noen av disse har. De er rett ut drittsekker på steroider!


Kan også nevne, at jeg har vokst opp med 2 stk i lignende kategori, men mye mildere. Jeg hadde en kompis, som er det en kan si nesten uten følelser. Hans far var såpass spinnvill, at han var på fremsiden til VG, rett etter han ble arrestert. Bare for å si det, han jeg hadde som kompis og resten av familien, ble truet med ladd hagle og dynamitt med fenghetter i under sofaputer. Verstingen er heldigvis død nå. Dattera ble folksint, da navnet hennes sto på kransen. Dem måtte lage ny merkelapp til kransen. Denne figuren hadde nesten ingen skrupler, når noen kom i veien for hans lyster, mål og meninger, hvis han mente han kunne komme unna med det.

Poenget er , at slike som David tar nok ikke fem flate øre, for å rane en gang til, hvis han/de tror de slipper unne med det.
Vis hele sitatet...
Det er lite som tyder på at Toska er det man vil kalle psykopat. Sammenligningen med Sells er, for å si det mildt, søkt.

Sakkyndig Karl Heinrik Melle konkluderte med at Toska både kunne vise anger og til å ha langvarige relasjoner. De dyssosiale trekkene var begrenset til hans kriminelle univers. Sakkyndige var klare på at han falt utenfor kriteriene for dyssosial personlighetsforstyrrelse på en rekke punkter, men valgte likevel å sette den diagnosen på ham. Dette med en bemerkning om at slike diagnoser var ment som verktøy i et helseperspektiv, ikke som en del av en strafferettslig prosess. KILDE

Så Toska er et litt underlig kasus. Åpenbart det man kan kalle personlighetsforstyrret, men ikke klassisk dyssosial og definitivt ikke psykopat - det siste er noe Melle poengterer.

Jeg føler heller ikke at Toska har blitt glorifisert egentlig. Men han ble jo presentert for det norske folk som en "mesterhjerne", et forbrytersk geni (noe som kan diskuteres) og det har alltid pirret folks nysgjerrighet. Når hans framtoning også er alt annet en det man forbinder med en hardbarket forbryters - understreket til gangs med den legendariske lusekofta - så gjorde nok det fascinasjonen ekstra stor. Men jeg klarer ikke å se at han er blitt behandlet som noe annet enn det han er, en av Norgeshistoriens verste forbrytere (og deri ligger også en av grunnene til fascinasjonen) eller at han har blitt tatt på med silkehansker på noe vis.

Jeg synes Toska skal få sjansen til å vise at han kan snu skuta nå. Uten påstander om at han er en uforbedrelig psykopat. Måtte jeg satt penger på noe, så tror jeg at jeg hadde satt penger på at det vil gå bra. En annen sak er at det nok er et veddemål jeg helst ikke ville satt penger på. En person med et så kjent fjes, så kjent navn - en av Norges mest beryktede - vil ikke få det lett. Legg på 35 millioner i gjeld. Alt dette kombinert med hans "tendenser" så KAN selvsagt veien tilbake til kriminalitet være kort om han ikke finner mening i det vanlige livet.