View Single Post
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
645
Minimumskriteriene for en god loddestasjon er justerbar temperatur, tilstrekkelig med effekt og enkelt utskiftbare tupper, helst mens jernet er varmt.
Weller leverer svært gode stasjoner men tærer raskt på lommeboka både ved kjøp av selve stasjonen og ekstradeler. Til gjengjeld følger de deg til grava ved normal bruk og omsorg. Alle stasjonene i mellomsegmentet til proffsegmentet kan overhales fullstendig og anskaffes reservedeler til.

Noe jeg ser ikke blir nevnt her er tuppen man bruker.
Dette gjelder spesielt lodding på kretskort og SMD, men også andre jobber. Den desidert mest populære go-to tuppen for lodding av både SMD, hullmonterte komponenter og kabler er meiselformede tupper (En: Chisel tip). Gjerne bruk så stor tupp som arbeidet tillater da større tupper holder varmen bedre. Mange loddestasjoner kommer med helt nålspisse tupper som er etter min mening nær ubrukelige til noe som helst. De holder ikke varmen og er generelt kjipe å jobbe med.

Når det kommer til tinn kjører jeg 60/40 blyholdig tinn i varierte tykkelser. Det er verdt å investere i litt skikkelig tinn. Mitt go-to merke er Multicore. Anbefaler å anskaffe 0.35mm, 0.5mm og 0.8mm. Litt avhengig av hva man skal lodde selvsagt. Jeg forsvarer den smålig høye kostnaden med at en spole varer veldig lenge til hobbybruk.

Til slutt vil jeg også anbefale et par rimelige flusspenner fra Ebay (En: Flux pen). Greit for rework eller små touch ups.

Sjekk også ut EEVblogs tutorials for lodding og loddeutstyr nevnt tidligere i tråden.