View Single Post
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
790
Det jeg vet er at McDonalds er blant de beste å følge tariffavtalen innen sin bransje. Du som 18 åring vil begynne med en timelønn på 120,78 kr timen. men vil etter 4 måneders praksis gå opp til 141,88 kr i timen hvis du jobber på kjøkkenet eller 136.96 hvis du jobber utenfor kjøkkenet. Utover dette er det gode overtidsvilkår. 50% vanlig overtid og 100% hvis en må jobbe overtid mellom kl 21.00 og 06.00. 20kr helgetilleg og kvelds og nattetillegg som varier utfra hvilken stilling en har. For å oppsumere er jobben ok betalt så snart en har 4 måneders praksis. Forholdene er ordnet og de har et godt rykte på seg. Tariffavtalen McDonalds følger finner du her . Jeg har gjennom en del år aktivitet i fagbevegelsen hørt mye positivt om McDonalds som arbeidsgiver for unge. Og de har tidligere vunnet priser for nettopp dette tidligere (har dog ikke greid å finne kilde på dette. Men husker å ha lest det da jeg selv søkte jobb på McDonalds for noen år tilbake)

Netcom som arbeidsgiver vet jeg lite til ingenting om. Hvis de følger tariff eller legger seg på tarifflønn ville jeg ha forventet en timelønn fra 137,75kr tilr 142,2 kr alt etter arbeidsoppgavene du får. (Tatt utgangspunkt i HK sin hovedoverenskomst funnet her )

Personlig synes jeg ordnede forhold kanskje er det viktigste når det kommer til å velge en jobb. At bedrifter har og følger en tariffavtale gir en sikkerhet i hverdagen som er veldig grei å ha. Hvis det viser seg at Netcom ikke har tariffavtale ville jeg lett valgt McDonalds. Men det er ikke verre en å spørre Netcom om de følger en overenskomst/tariffavtale og om du eventuelt kan få se den. Hvis begge følger tariff ville jeg rett og slett valgt ut fra hvilke arbeidsoppgaver du synes virker greiest.