View Single Post
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Poppee Vis innlegg
HELT feil. Vil anta det er i en NetCom Shop han har fått mulighet til å jobbe i, og da blir du ansatt i TeliaSonera Norge AS, NetCom. NetCom eier NetCom shops og du blir ansatt i NetCom. Det er ikke franchise, så du kan forvente deg akkurat de samme fordelene som NetCom sentralt har.

Helt feil, det er timesbetalt jobb uten provisjon. Timeslønnen er på rundt 148,-

Og da blir også arbeidsdagen mer utfordrende og artig, enn å stå dag ut og dag inn og flippe burgere og kun betjene kunder etter hva slags burger de skal ha. Du må heller ikke være en jålebukk på jobb, i hvertfall ikke hos NetCom butikkene, der er det påbudt at alle skal bruke samme arbeidstøy, altså en NetCom pique skjorte.

Er dette snakk om en jobb vedsiden av studiene, eller fulltid?
Jeg jobbet i NetCom butikk i 2 år, først som deltidsselger og 1 år som nestsjef.
Det tok med videre til Account Manager for Telenor uten utdannelse.
Du må også tenke på hva som vil se bra ut på CVen din, det å stå å flippe burgere dagen lang og betjene kunder etter hva de peker på tavla, eller gjøre noe som er litt mer intellektuelt utfordrende, å løse problemer for kunder samt finne gode komplette løsninger som gjør kunden som kommer inn i butikken din fornøyd.

Vil tro det er mer givende og hjelpe en person med å finne riktig mobil telefon til den spesifikke kunden, samt abonnementet enn å si ok, værsågod neste.

Lykke til med valget!
Vis hele sitatet...
At det var? Feil? Jeg gjør akkurat som deg, antar, tolker. Jeg ser ikke hvordan det kan være feil, med mindre trådstarter har kommet med informasjon som jeg ikke har fått med meg. Det er en ganske vanlig misforståelse at en butikk som selger Netcom eller Telenor er eid av en av dem. I hovedsak så er de kun selgere av produktene deres. Hele Telering-kjeden, Telekiosken, Expert, Elkjøp, Lefdal, Spaceworld, Nordialog, etc. Mobilselskapene selv har svært få butikker selv. Det er altså ikke en søkt antagelse å ta.

Ja, det er timelønn som alle andre steder, men det er også et uendelig mas om tall og mersalg. Intressant nok så betaler service bransjen utrolig dårlig, og den lønna er det samme som begynnerlønn, før kveldstillegg og helgetillegg som man får hos f.eks. McDonalds. Jeg kan med relativt stor sikkerhet si at det får du ikke som selger i en av franchise-butikkene i service bransjen.

Har aldri jobbet hos McDonalds, men opp gjennom årene så har selvsagt ganske mange venner gjort det, og alle har vært fornøyde. Godt mulig arbeidet er monotont og kjedelig, men det er forsåvidt pushing av mobiler også. Det tar maks en eller to måneder, så har man lært alt som er å lære. Det er riktignok en bransje som tufter seg på at noen er bedre enn andre, men det er stort sett idiotene som ikke klarer å komme seg videre i livet og har et enormt behov for å vise det.

Det er en stepping stone videre i livet. Ikke noe som definerer deg som person. Alle i den alderen som har noe som helst tæl har arbeidet enten deltid eller fulltid, og det er langt viktigere at du har arbeidet enn hvor du har arbeidet. McDonalds er en respektert arbeidsgiver, like fult som alle andre i servicenæringen. Spørsmålet er om du vil ha en ryddig arbeidsgiver som jevnt over har et særdeles bra arbeidsmiljø, eller risikere å havne hos en idiot som tror han kan alt om arbeidsmiljøloven og misbruker egne ansatte.

Og det er fra en som jobbet fem år som selger i bransjen, deltid og fulltid. Jeg har jobbet for mobilselskapene selv og gjennom franchises som selger produktene deres. Det varierte fra en god opplevelse til helt midt på treet. Dårlig betalt, det var det over hele linja. Du får langt bedre betalt i en matbutikk eller hos f.eks. McDonalds. Og ikke masse krangling om ferier o.l.