Tråd: Trusler
View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har mottatt et brev i posten hvor det står at de vet jeg har betalt for seksuelle tjenester. Utenlandske bakmenn for jentene antakeligvis. Det står at dersom jeg ikke betaler 40.000 kr i Bitcoin innen 26 april, vil de sende "very graphic" video til arbeidsgiver/kollegaer, alle facebook venner og også til politi. Samtidig advarer de kraftig mot å kontakte politiet selv, da vil de virkelig prøve å "ruin my life". De har klart å få tak i denne infoen fordi jeg var så dum å bruke min mobil ifm dette. Og har funnet hjemstedsadresse og facebook profil basert på det. Jeg har ingen måte å komme i kontakt med de. Jeg sitter kun med en bitcoin adresse.

Her er min egen analyse og håper noen her kan si om resonementet mitt er rimelig eller ikke.

1. De går ikke til polititet med hva de måtte ha. De advarer jo mot jeg skal gjøre det, så de vil åpenbart ikke ha de innvolvert. Leverer de noe dit blir jo politiet blandet inn likevel.

2. Facebook kan jeg ikke helt se at de kan bruke. Jeg har for lenge siden skrudd av muligheten for at andre enn venner kan se mine venner. Så at de sitter med en komplett backup av vennelisten min (de sier at det ikke er noe vits å stenge Facebook siden de sitter med backup av vennelisten min) har jeg ikke noe tro på. En del posts på siden min var åpen så de kan jo ha fanget opp en del på bakgrunn av kommentarer osv. Men igjen: jeg ser ikke helt at de har dette. Og hadde de hatt hele eller deler av den listen er det jo ikke bare bare å masseutsende det de måtte ha.

3. Arbeidsgiver/kollegaer har de jo og står jo sånn sett fri til sende noe den veien. Jeg jobber i et lite firma på 25 stk (hvor jeg faktisk allerede er i oppsigelse), så skaden her er begrenset. Hvis disse skulle få noe, er det i ytterste konsekvens flaut. Men overkommelig.

Mitt videre resonement er: jeg vet ikke en gang om de har noen video. Og hvis de hadde hatt det ville jeg jo tro de ville lagt ved det/sendt meg det som bevis for å vise at de virkelig hadde noe. Hvis de kun sitter på nummeret mitt og sms'er så er ikke det noe å frykte. Det kan bortforklares og fabrikeres fra deres side. Jeg håper og tror at de, fordi de har noe på meg, går hardt ut og prøver å skremme meg til å betale. Men når jeg da ikke gjør det, bare lar det skli. Fordi jeg ikke kan skjønne at de skulle sende ut noe som helst. Det vil jo bare øke risikoen for at jeg selv blandet inn politiet likevel. Disse folkene er vel mest mulig opptatt av å få så lite lys på seg som overhode mulig.

Hva tenker dere?