View Single Post
Det du virkelig, virkelig, virkelig snart må lære Tøffetom, det er å velge dine slag med litt mer omhu.

Det er to diskusjoner her. Den ene er om du har rett. Du vet, at det er helt uproblematisk for et barn å bo under samme tak som en som skyter heroin på direkten. Det kan diskuteres, og min personlige mening er komplett uinteressant. Det bør dog bemerkes at din posisjon er veldig langt unna å være mainstream, og det vet du godt at er tilfelle.

Derfor kan vi bare hoppe videre til den interessante diskusjonen, nemlig om metodene dine har mulighet til å fungere. Anta at du objektivt sett har helt rett og at litt heroin ikke er et problem for kidsa. Er det da hensiktsmessig å fremme denne saken ved å skyte heroin på direkten..? Det hjelper ikke å trekke sverdet og rope "Deus vult!" hvis du blir plaffet ned av en overlegen fiende lenge før du ankommer målet. Sånn er det alltid med deg! Du har en hellig overbevisning om hva enn det er du foretar deg der og da og angriper saken som en korsfarer: Entusiastisk, iherdig, fryktløst - og totalt uten noen fornuftig plan eller strategi. Noen ganger funker det! Andre ganger går det til helvete med høye kneløft.

I denne saken trakk du tredjeparter inn i korstoget ditt. Hvorfor? Du burde ha lært at dine fremgangsmåter er risikable! Greit at du aksepterer risiko på egne vegne, men du må jo innse at det er skjødesløst å bruke samme taktikker når det er unger på spillebrettet.

Vi kan derfor egentlig fjerne narkotikaen fra hele ligninga: Du har en risikoaksept som overgår alle normale mennesker, og du er villig til å la andre bli råket av dine egne utskeielser. Jeg personlig hadde derfor ikke vært komfortabel med å la en eventuell unge bo under samme tak som deg, for hvem vet hva du kunne ha funnet på av generell galskap? Du har eklatant demonstrert at du ikke opererer innenfor de rammene man forventer av et voksent menneske! Så kan du saktens innvende at trangsynte, konservative og små mennesker som meg mangler visjoner og evne til å se helheten, og det kan godt stemme! Men det hjelper ikke bare å ha rett, du må også rett, og du får ikke rett ved å vri volumknotten forbi max og spikre den fast.
Sist endret av Myoxocephalus; 20. mai 2021 kl. 14:17.