View Single Post
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
394
Sitat av NeverAgain Vis innlegg
Det burde absolutt vært mer fokus på total avhold fra opiater. Alt for mange unge mennesker får nedsatt livskvalitet pga LAR sin behandlings metode som er å gjøre pasientene avhengig av substitusjons medisin livet ut de ferreste vil det men pga av mangel på behandling i form av psykolog blir subutex og metadon endestasjonen for alt for mange. Man behandler avhengigheten men tar ikke tak i hva som førte til avhengigheten på den måten svikter helsevesenet alle de pasientene som i utgangspunktet ønsker seg et narko og medisinfritt liv. Dette bunner nok i økonomi ettersom kostnadene for å behandle hver pasient for psykiske problemer blir for høy..
Vis hele sitatet...
Alle som vil KAN legge seg inn til døgnbehandling eller poliklinisk for den del og dette er da opp til hver enkelte, men faktumet er at om man har en opiatavhengighet så er sjansen for å dø av en overdose ved tilbakefall stor og om man har prøvd ut behandling flere ganger uten å lykkes så må man se etter andre metoder som kan hjelpe/funke, og statistisk sett lykkes flere med å gå på LAR-medisiner i et par år, det er ingen som har påstått at man skal gå på medisiner resten av livet heller, men jeg er enig i at for mange som jobber i systemet finner det beleilig å ha alle junkier under ett og samme system, på denne måten minsker kriminalstatistikken samt overdoser.. selv om de skjer uansett.

Deretter vil jeg tillegge at LAR bokstavelig talt overmedisinerer folk, man får mer enn nok ''dekning'' av 4-8mg subutex da buprenorhpinen har en takhøyde som gjør at man ikke får noe mer effekt om man går over 8mg. Jeg håper at heroinbehandling eller morphine sulphate blir mer vanlig de neste åra siden metadon er skadelig for kroppen og ikke minst at det er ikke alle som tåler metadon eller subutex.