View Single Post
Trådstarter
3
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Nettopp, er det en faktisk bot, ordet trådstarter bruker, så vil det være hos SI. Nettopp fordi parkeringsgebyrer ofte også blir kalt bøter på folkemunne nevnte jeg eksplisitt at parkeringsgebyrer ikke er bøter.
Vis hele sitatet...
Ja, det er en parkeringsbot.

Har dog aldri sett et eneste brev eller krav fra SI.

Husker mange år tilbake hadde jeg visst fått et krav fra SI på ubetalt TV-lisens. Faktisk året etter jeg flyttet utenlands.

Siden jeg ikke hadde lest brevet, og glemt å melde fra om at jeg hadde flyttet utenlands trakk de automatisk fra kontoen min etter noen måneder uten respons fra meg.

Dette er snart 9 år siden.

Det står ganske tydelig at parkeringsbøter osv foreldes etter noen år, så derfor jeg lurer

Sitat av zerexian Vis innlegg
Står vel noe om hvem som er kreditor etc ? 2012 er lenge siden, rart det ikke hadde blitt krevd inn på et vis hvis det var et legit krav!.
Vis hele sitatet...
Ja, det er det som er så rart i mine øyne.

Jeg ble krevd for ubetalt NRK-lisens mange år tilbake, hadde flyttet til utlandet og ikke tenkt på den i det hele tatt. Så hadde den kommet, og ligget ubetalt i noen uker/måneder, og blitt trukket automatisk fra kontoen min.

Sitat av random67489 Vis innlegg
støtter bashfoo. Bot og gebyr er vel for folk flest akkurat det samme i dagligtale? Unøyaktig, definitivt men feks blir min mor fortsatt opprørt når hun passerer fotoboks etter at hun fikk "bot". Hun ble veldig engasjert da hun fikk "parkeringsbot" til tross for at hun akkurat hadde lært seg å bruke en parkings-app på mobilen og måtte styre med å kontakte selskapet bak "parkeringsboten". Nå skjønner jeg jo at å bruke sin mor som standard for hva som er vanlig kan slå svært uheldig ut i mange situasjoner men jeg velger å tro at hun er temmelig folkelig på akkurat dette punktet.

Så før vi drar dette noe lengre så hjelper det kanskje om ts avklarer hva det er for krav han egentlig har fått. For vidarlo har jo rett, det er en forskjell på bot og forelegg. Og det er jo greit å være nøyaktig om man kan. Det vil jo også være lettere å foreslå noe konkret når det er klart hva det faktisk dreier seg om fremfor å måtte gjette og ta forbehold.
Vis hele sitatet...
Ja det er en simpel parkeringsbot, ikke noe fartsbøter eller noe annet skummelt

Burde vært litt tydeligere, men trodde "en bot på 500 som har vokst til over 10 000" fikset biffen

Sitat av bashfoo Vis innlegg
Nettopp. Du ser ut til å være like enig med meg i at bøter er bøter, og gebyr er gebyr, uansett hvordan folk i dagligtale sier de har fått parkeringsbot fra private parkeringsselskaper.
Siden trådstarter brukte ordet bot (en bot), så nevnte jeg at bøter skal være synlige i Statens Innnkrevningssentral, men at jeg ikke så bort ifra at trådstarter likegodt kunne mene gebyr, noe som ikke nødvendigvis dukker opp hos Statens Innkrevningssentral.

Mao, har du fått en bot (og ikke et gebyr), og ikke ser den etter innlogging hos SI, så bør du være forsiktig. Hvis du egentlig fikk et gebyr, så bør du bruke ordet gebyr, og ikke bot.
Vis hele sitatet...
hei igjen bashfoo, nå spammer jeg deg litt med quotes her, hehe. men jeg gjorde som du sa, og logget inn på "Din Side" på statens innkrevingssentral.

Der står det "Ubetalte krav (0)"

Jeg er som nevnt tidligere veldig streng med regninger og sånne ting, og ble mildt sjokkert når jeg så det brevet i digipost for første gang.

Jeg holdt på å svare dem at dette var helt uaktuelt, og at jeg ikke kjenner til en bot som har vokst og vokst siden 2012. Men så kom jeg på at jeg har lest at så fort man vedkjenner eller godtar et krav, så er det som om den er helt ny, og foreldesesfristen nullstilles.

Jeg skjønner ikke hvordan det har gått så lang tid uten at det har blitt krevd inn via trekk e.l

takk for hjelp forresten

https://www.framtidinord.no/article122805.ece

her har et firmaet som har krevd inn på vegne av parkeringsfirmaet sendt ut purring etter 2 år, og han i parkeringsfirmaet sier selv at det er 3 års foreldesesfrist på slike krav

"markedsdirektør Rolf Wilhelmsen i Aktiv Kapital.

Han beklager på det sterkeste at kundene har måtte vente lenge på å motta pengekravene.

– Men kravene er reelle, de har bare ikke blitt purret. Det er tre års foreldelsesfrist på slike krav."
Sist endret av thezealot; 28. mai 2019 kl. 09:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.