View Single Post
Samfunnet vårt er ufattelig komplisert og det er mange personers arbeid som er med på å utrette de store tingene. Det er resultatet av at vi som mennesker har bygget en "kultur", en av menneskets store styrker som rase. Så på en måte kan jeg forstå deg om du tenker på det som brikker i et spill, bensin i en bil, eller hjul i et gigantisk maskineri. Men livet for folk flest består ikke bare av "våkne, gå på jobb, se på TV, legge seg". Det er én versjon av et liv i dagens samfunn du skisserer, og det er en svært nedkokt og kjøttløs en. Det er ikke så dystopisk og uniformt. Det er mye mer dybde enn som så. Det å våkne kan bestå av å stå opp med solen og føle at man er en del av noe levende og ekte, kysse partneren på pannen og være takknemlig for at du har en så bra person i livet, gå og sette på kaffen og skrive videre på boken/lese nyheter/fikse mat til barna/fikse mat til hunden, etc. Igjen er dette bare en versjon jeg skisserer, men en med en litt lysere tone og mer dybde.

For all del må du fortsette å gjøre hva enn du gjør som får deg til å hate samfunnet så mye. Men det hadde vært interessant å høre hva du fyller dagen med. Kanskje du må ut og leve litt mer? Gjøre noe som får deg til å føle deg bra? Er forresten ikke meningen å være nedlatende eller belærende, dette er kun tankene mine.
Sist endret av algernon; 12. juli 2020 kl. 23:15.