View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Og nivået er jo ekstremt lavt. Greit nok at enkelte anklager musikkbransjen for unødig komprimering, men det finst jo mellomting...

I tillegg er jo spektrogrammet mildt sagt interessant:

Det kutter svært brått på eit par kilohertz, og peaken er i bassområdet. Det stemmer relativt dårleg med rolig filmmusikk - eg hadde forventa peak høgare i frekvens, og generelt at det hadde gått rimeleg jamt opp mot 20-22kHz. I tillegg så er jo som nevnt nivået relativt lågt - -43dB....

Til samanlikning tok eg samme operasjon på liknande musikk, som er tatt opp i fornuftig format (FLAC):


Kvaliteten er mao elendig, og lydnivået er latterlig lavt. Det lukter sterk filtrering av lyden, for å sei det relativt forsiktig. Er så crappy kvalitet virkelig verdt det?
Vis hele sitatet...
Vel, jeg er ingen lydkvalitetsekspert.

Og ja, har selv merket at lydnivået på disse videoene er lav. Har selv rettet opp i dette med å heve volumet med Audacity. Og selvfølgelig kunne kvaliteten ha vært bedre. Men dette er rolig musikk uten noe særlig bass etc så kvaliteten blir ikke så dårlig for mine ører uansett.

Og siden denne musikken aldri har blitt gitt ut på noen av score soundtrackene og det er musikk som jeg har hatt lyst på i nesten 20 år nå så er dette mer enn bra nok for min del. Bedre enn ingenting!