View Single Post
Hadde en hvit kompis av Madcon-gutta sagt dette på samme måte mens de satt å spilte playstation i boksern hadde de nok bare ledd det vekk. Når kommentaren derimot kommer fra en kar de aldri har møtt før, mens de står å deler ut pris foran flere hundre tusen blir reaksjonen en annen. Tror mange reagerer fordi det første han plumbo-vokalisten tenkte på når han kom opp på scenen var hudfargen til Madcon, og det er jo litt spesielt når han nettopp har vunnet en spellemann.

Når det er sagt så var det jo et uskyldig forsøk på å være morsom, og da er det ikke noen grunn til å overreagere så til de grader. Greit å si i fra om at det ikke var noe kult gjort, men å flokke seg sammen slik som media og kjendisene gjorde blir jo bare teit. Det var jo ærlig talt bare et tørt ordspill, og når noen slår an en tørr vits, så ler man det bare vekk. Enkelt og greit.

Så angående "rasisme" begge veier. Såklart er det ikke greit at svarte uttaler seg negativt om hudfargen til hvite, eller nordmenn generelt, når de bor i Norge. Likevel kan man være så ærlige å si at svært få nordmenn blir direkte krenket av rasisme fra svarte. Det eneste som kanskje er irriterende er at man ikke får si noe tilbake. Men kom igjen, sist gang jeg sjekket er den eneste fordelen ved å være svart i vesten at man kan tulle med hudfarge :P Grunnen til at svarte reagerer såpass på rasisme er jo fordi de føler hverdagsrasismen på kroppen hver dag, og sånn sett oppleves det ikke bare som en enkelt kommentar, det ligger noe mer bak. Til svarte folk kan man si nigger, ape, sotrør, svarting osv osv. Til hvite folk kan man si hviting og bleikfisk...? De sistnevnte kan da umulig stikke like dypt.

Til sist vil jeg si at det meste av problemet ligger kanskje i at mange innvandrere tenker mye mer på "rasistiske nordmenn", enn på hva de faktisk selv kan gjøre for å løse problemet. Kanskje hvis de hadde begynt med seg selv, så hadde man kommet en mye lengre vei. Er ikke sikkert det hjelper så mye å lage helt kaos hver gang noen er så uheldig å sier noe støtende.

Oppsummert er vel begge sidene like gode tenker jeg Hvis alle bare slapper av så går det vel helt fint.