View Single Post
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Nå forsvarer jeg på ingen måte Tshawes reaksjon, men jeg synes det er underlig å avskrive mørkhudedes forfedre sine lidelser fordi de kommer fra Sør-Afrika. Apartheid var ikke akkurat en barnebursdag, selv om det ikke kan betegnes som direkte slaveri.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke å påstå at noens forfedre ikke har hatt det fælt, men jeg vil si at det er på tide å legge det litt fra seg, når det tross alt er snakk om hvordan to voksne mennesker skal forholde seg til hverandre på en tilstelning i Norge i 2012.

For å være helt ærlig tenkte jeg så mye på den klassiske slaveri-vinklingen at jeg ikke tenkte over apartheid i det hele tatt

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Mulig jeg misforstår hva du mener, men konsekvensene etter apartheid er ikke for historie å regne enda. Det er enorme klasseskiller der, som i stor grad fortsatt henger sammen med etnisitet og hudfarge.
Vis hele sitatet...
Det jeg snakker om er arbeidet som ble gjort med sannhetskommisjonene, som hadde som mål at sannheten skulle frem, slik at alle kunne legge det bak seg og forsones.

Selvsagt er det massevis av mennesker der som fremdeles er rasister på et nivå som nok ikke kan sammenlignes med Norge, og jeg mener derfor også at de er et eksempel på hvordan en trenger å legge bak seg store deler av forhistorien slik at en kan møte hverandre med et åpent sinn. Selvsagt er saken mer sammensatt enn som så, men pytt pytt.