View Single Post
Jeg er nok av den type person etse nevner. Jeg tenker meg på universitet til neste år, men er usikker på hva jeg skal velge. Vurderer å ta ett år med juss, bare for den generelle interessen innenfor dette feltet, for så å gjerne gå over til noe "datarelatert" etterpå. Har ingen formening om hva jeg vil studere innenfor "data"/IT, men jeg har god tid på meg. Jeg vet bare at det "må" være noe datarelatert siden jeg har tilbrakt mesteparten av mitt liv fremfor datamaskinen, og data er det eneste som vekker interesse hos meg.

Når jeg sier at jeg gjerne er en av personene som etse nevner, tenker jeg meg i første omgang å gå på universitet "bare for å gjøre det", treffe nye folk, gjerne flytte bort, og smake "studentsamfunnet". Jeg betviler sterkt at jeg kommer til å få noen topp karakterer, og det er forsåvidt godt mulig jeg vil stryke i noe, men jeg har god tid, og vil etterhvert sitte igjen med kunnskap for min egen del. Jeg var kanskje ikke flink nok til å få noen flott jobb innenfor et emne, men målet mitt er å vertfall å sitte igjen med en følelse av at jeg har lært noe som jeg har hatt lyst å lære, samt hatt nok en "livsopplevelse".

Det eneste minuset med en del "data" relaterte studier, er at det krever en hel del matte, og matte har aldri vært mitt sterke fag, mye grunnet en dårlig start med dårligere lærere, som etter noen år har ødelagt interessen totalt for faget. Men om det kreves matte for det du noobpower er interessert i, vet jeg ikke. Du kan jo kontakte en videregående skole, og prate med rådgiveren der. Eventuelt oppfølgingstjenesten, som kan sette deg i videre kontakt med rådgiveren som har med universitet å gjøre. Det er sikkert også mulig å kontakte universitetet direkte å prate litt med dem.

Jeg fikk en link til en side som het skoletest.no, men denne siden krever login, og jeg husker dessverre ikke hva skolen min sitt passord var. Men det finnes antageligvis flere slike sider, hvor en svarer på X antall spm raskt, for så å få opp en liste over hva som gjerne passer deg best. Det som var greit med skoletest.no, var at en kunne klikke seg videre, og få oppført en liste med alle universitet og studiemuligheter som var tilgjengelige.
Om det er ønskelig så kan jeg skaffe login til denne siden når skolen starter opp igjen, 5. januar.

Håper du finner utav noe noobpower.

Edit:
Når du tenker du er på utkikk etter et miljø, som f.eks et studentmiljø kunne vært, må du også tenke at det er begrenset hvor mye tid, eller vilje en annen student har til å lære en annen person ting, når han selv gjerne må fokusere på sin skolegang.
Om du tenker miljøer utenom studenter og skoler, kan dette sikkert være litt vanskelig da de mer "proffe" gjerne har ting å gjøre, og ikke så mye tid til overs.
Det er nok muligheter for deg og skal du se, men jeg tror at det kan være litt vanskelig å finne rett miljø, som har tid og vilje til å lære en person fra "scratch". Eller en person som ellers ligger langt "bak" dem selv.
Sist endret av møkk; 31. desember 2009 kl. 04:36.