View Single Post
Sitat av Demokrit Vis innlegg
En liten kommentar til Windows vs. Linux-delen:

Grunnen til at jeg bruker Linux med Tor er enkel: I distroen jeg bruker kan jeg selv gå gjennom alt av kildekoder og sjekke om noen har lagt inn en bakvei eller lignende. Ikke at jeg nødvendigvis er kompetent til å finne ut av det selv, men så lenge det er åpnet for det, synes jeg det er lettere å stole på operativsystemet. I Windows er alt skjult for oss vanlige brukere, og ingen vet hva Microsoft kan ha puttet inn. Vi må bare stole på at det er sikkert. "Selvfølgelig" ville ikke Microsoft laget et usikkert operativsystem, men hvem vet hvem som har hatt tilgang til å gjøre endringer i kildekodene deres, og hvem de sammarbeider med?

I Linux derimot (avhengig av hvilken distro du velger) er alt åpent. Og du kan banne på at dersom det finnes smutthull, blir det oppdaget av en eller annen nerd der ute for så å bli fikset ganske kjapt.

Uten mulighet til å sjekke selv, synes iallfall jeg det er vanskeligere å stole på en leverandør, derfor kjører jeg bare Linux.
Vis hele sitatet...
Da er du avhengig av å kompilere koden selv da, Linux sine kjørbare filer er kompilert i samme grad som Windows. Selvsagt kan man disassemble både Windows og Linux kjørbare filer, men å sitte å tyde assembly kode er ingen enkel sak. Laster man ned kildekoden til TOR så har man samme mulighet til å kompilere koden selv både på Windows og på Linux.