View Single Post
Det er også av egen erfaring dumt å trene eller innta alkohol før sengetid. Å trene gjør deg mer opplagt i hverfall et par timer lengre, men det er jo vanskelig å la vær å trene på kveldstid hvis en skal kombinere med jobb, skole o.l. Trente selv ofte i åtte-nitiden på kvelden annenhver dag over flere år før jeg fikk søvnproblemer, men da søvnproblemene kom så måtte jeg kutte ut treningen. Alkohol har vel en viss søvndyssende effekt, men søvnkvaliteten blir dårligere og på sikt bidrar alkohol til økte søvnproblemer.

Og her er fakta som understøtter mitt siste synspunkt iallefall:
Forskere ved American Academy of Sleep Medicine mener å ha funnet svaret på hva som virkelig hjelper. I studien som blir gjengitt i Daily Mail har de sett på alle studiene av de mest vanlige behandlingsformene for å finne ut hva som er bortkastet tid og penger.

Kognitiv atferdsterapi (best kjent som samtaleterapi) og gode leggevaner blir trukket frem som to av de mest effektive metodene for å få bedre søvn.

Ingen vidunderkur

Psykolog og forsker ved Folkehelseinstituttet Ragnhild Bang Nes støtter hovedtrekkene i undersøkelsen. Hun mener det ikke finnes en vidunderkur, men at de fleste kan forbedre søvnen sin med noen enkle grep

- Bedre søvn er noe de fleste kunne hatt nytte av. Å unngå alkohol og søvntabletter, få nok mosjon og ha riktig leggeritual kan hjelpe mange, sier Bang Nes som hadde søvnproblemer som en del av sin doktorgrad.

Hun mener stressfaktorer som jobbstress, økonomiske bekymringer og pendling kan være like fremtredende årsaker som livsstilsfaktorer som kaffe, sigaretter og alkohol.

Genetiske forhold

Forskeren påpeker at søvnproblemer ofte har sammenheng med genetiske forhold slik at noen er mer utsatte for søvnproblemer enn andre, og at det er nær sammenheng mellom psykisk helse og søvn.

- 40 til 60 prosent av dem som lider av insomnia har også psykiske plager, og rundt 80 prosent av personer med depresjon og angst har søvnproblemer. Men søvnproblemer har også sammenheng med fysiske plager som hjerte- og karsykdommer og diabetes.

Selv om alkohol forårsaker at mange tar kvelden tidlig, vil hun ikke anbefale rusmiddelet i en medisinsk sammenheng.

- Alkohol kan gjøre at en sovner raskt, men gir dårligere søvnkvalitet.


Kilde: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=545967