View Single Post
Egyptisk Tempelkatt
292
Heisann

Leit å høre med gjelden og alt. Livet kan være brutalt i blandt.
Med tanke på planen din, så tror jeg du vil mislykkes og ende opp verre enn du har det nå. Havet er ingen å spøke med.
Ut i fra måten du skriver på antar jeg at du ikke har noe båterfaring, men heldigvis er det ganske lett å få tak i.

Jeg ville anbefalt deg å lære deg knoper og stikk, styrbord og babord, vær og vind før du seiler avsted. Det er så utrolig mange momenter som spiller inn på sjøen. I tillegg til å navigere og operere båten skal du også sitte vakt og utkikk, trimme seil og passe på at alt er i stand.

Plutselig er det ting som må fikses, det kan være rør og avløp, elektriske komponeneter, motor-problemer, ting på dekk eller i seilene. Du har også en stor rigg du må tenke på.

Men jeg elsker ideen din om å seile avsted, minus det å stjele båten. Hadde jeg vært deg hadde jeg gjort en av følgende:

1. Bli med i Facebook gruppene Sailboat hitchikers etc og bli med på en båt, få deg erfaring og seil med andre.
2. Ta enda et lån oppå det du har om du kan, kjøp en båt og dra i den.

Men om du absolutt vil stjele en båt:

Luka ned under dekk kan du som regel ganske enkelt bryte opp. Svært få seilbåter har AIS eller tracking. Dette er dyrt ekstrautstyr man som regel kun kjøper om man skal langt. Tracking har jeg forsåvidt aldri hørt om noen som har, og jeg har jobbet til sjøs i nærmere 10 år.

For å starte motoren må du som regel finne kjølevannsinntaket og åpne ventilen, så må du tjuvkoble motoren. Hovedstrøm og startbatteri-bryter må også skrus på, og det må være strøm på batteriene. Verifiser at kjølevann kommer ut av motoren langs skuteside når den er i gang.

Du må lære deg å lese sjøkart, ellers går du fort på grunn. Gulesider sin På Sjøen App er fin. Finn og verifiser navigasjonsmerker fra kartet på ekte og naviger slik, ikke bare titt i kartet.

Lær deg pålestikk og dobbelt halvstikk så kommer du langt. Lær deg også å kveile tau.

Finner du en båt med rulleforseil kan du fint klare å komme deg avgårde uten å bruke motoren om det er litt vind. Dette seilet er det simpelthen bare å dra ut på le side av vinden og stramme skjøtet.

La oss si du kommer deg utpå. Du kan bare glemme å stjele en båt med watermakere, de er ytterst sjeldene og mest sannsynelig godt bevoktet. Belag deg på å samle regnvann eller fylle på bunkringsstasjoner eller i havner.

Så må du passe på vær og vind. Du bør ha varme klær, overlevelsesdrakt, flåte og redningsvest om du skal krysse nordsjøen.


Kjøp deg en billig gammel kvalitetsbåt som er god i sjøen, reis fra alt og finn ut av det underveis. Mange som har gjort det.
Eller ring hjelpelinjen.