View Single Post
Som vidarlo skriver, det kan fungere, og det kan hende det ikke fungerer. Og det kan hende det fungerer innimellom, eller bare som regel men ikke alltid.

CATx-standardene er der av en grunn, og det er for å sikre optimale forhold for at løsningen skal fungere som definert. Dvs sørger du for at installasjonen er i henhold til CAT5, CAT5e, CAT6 osv, så vil du og være nærmest garantert at du får den hastigheten du skal. Avviker en fra standarden, som for eks ved å øke kabellengden, så er ikke dette lenger garantert og man vil blant annet kunne oppleve redusert hastighet, pakketap og en løsning som kun fungerer deler av tiden. Sammenligner dette ofte med parabol. Ja man kunne montere antenna på et lite egnet sted og justere antenna sånn noelunde inn men ikke helt, og få et fungerende bilde. Men når det ble dårlig vær, vind og gjerne dårlige atmosfæriske forhold så forsvant bildet eller det ble irriterende avbrudd.

Og til elektrikere som installerer nettverkskabling og ikke følger etablerte standarder: I will haunt you down... Jeg vet ikke lenger hvor mange tilfeller jeg har vært borti etterhvert hvor dårlig kabling eller feil fra elektriker sin side har resultert i irritasjon og nedetid hos kunder. Når kunder nå klager er noe av det første jeg gjør å teste kabelen og sjekke installasjonen. Dersom denne ikke er etter specs så får kunden en rapport og klar oppfordring om å utbedre. Dessverre er det få som går tilbake til elektrikeren og klager, noe som igjen fører til at mange elektrikere tror at dette er greit..