View Single Post
Sist jeg researchet vaskemaskiner, så bemerket jeg meg følgende:

- "Råd och Røn" gjør skikkelig testing av vaske-egenskapene til en drøss modeller, men resultatene er bak en betalingsmur. Mange nettsteder har kjøpt tillatelse til å gjengi resultatene. Testerne har standardiserte tøystykker med forskjellig type skitt på som de vasker og måler på.
- De aller fleste billig-produsentene pumper ut mange modeller per år. Dette gjør det så og så umulig å finne nok reviews av en spesifikk maskin, og tyder på at det jager etter å bare ha noe nytt hele tiden. Disse lokker gjerne med ting som app-støtte og LED-lys.
- Miele har laget en kun et par modeller de siste 30 *årene*, og er hva alle vaskerier kjøper. De er ikke dyrest i klassen, men langt i fra billigst heller.
- Kombi-maskiner med tørketrommel koster 2-3x mer og er ofte rimelig dårlig på både vasking og tørking. Et typisk vaske/tørkeprogram er/var også på 8-10 timer. Greit om du ønsker å kaste inn klær etter skole/arbeid og hente tørre neste morgen, men ikke så kult om du trenger å kjøre flere maskiner per dag.

Selv gikk jeg for en modell fra AEG, da den var blant toppen da det kom til vasking og støydemping, hadde OK vekt-støtte og de programmene jeg ønsket. I tillegg tilbydde fraktselskapet en levering som jeg var fornøyd med, og butikken virket pålitelig når det kommer til klaging i etterkant.