View Single Post
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Sjansen for å dø som flypassasjer basert på tall fra USA, 2019:
"Too few deaths in 2019 to calculate odds"

Vi er virkelig dårlig på risikovurdering.
Vis hele sitatet...
Fun fact: I 2017 var det ingen dødsfall i kommersiell flytrafikk, hvorpå en bruker på reddit parodierte at Trump tok æren for det, hvorpå Trump noen timer etterpå faktisk gjorde nettopp det.

Sitat av drewjuice Vis innlegg
Det er vel det som har blitt diskutert her nå. Det blir vanskelig å få forståelse for motstanden, når "skepsisen" ikke har noe rasjonelt grunnlag.
Vis hele sitatet...
Det er nok av og til en irrasjonell frykt, noe jeg har ganske stor forståelse for. Det er ikke alltid informasjon vinner den kampen, heller ikke hos meg.

Mitt inntrykk er imidlertid at det ofte er en ganske så rasjonell tanke bak: Både sykdommen og vaksinen har ulempe og potensiell risiko. Det tryggeste er å la alle andre ta den først, og surfe på flokkimmunitet (eventuelt ta den etterpå for syns skyld når resten av samfunnet har vært prøvekaniner, hvis man ikke har lyst å identifisere seg som anti-vaxxer). Det er ikke irrasjonelt, men det er ganske egoistisk. Da går man gjerne litt i forsvar når man får pseudo-argumentasjonen sin plukket fra hverandre.

Jeg har ikke problemer med folk som erkjenner fakta men likevel er livredd vaksinen. Jeg har problemer med folk som bortforklarer valget sitt ved å spre feilinformasjon.
Sist endret av *pi; 23. juli 2021 kl. 01:32.