View Single Post
Sitat av En deling Vis innlegg
Det er 100% sannsynlighet for at man blir født. Hvis man ikke blir født hadde man heller ikke vært tilstede til å bli tatt med i utregningen.

Et annet eksempel er folk som sier at gud må eksistere fordi universet er såpass perfekt balansert, som også har omtrent 0% sannsylighet for å skje. Samtidig, hvis det ikke var tilfelle ville vi ikke vært tilstede til å være en del av kalkuleringen, samt gjennomføre utregningene og stille spørsmålet i det hele tatt. Det er dermed også en 100% sannsylighet for at universet vi befinner oss i er helt perfekt balansert.

Du kan ikke si at noe er usannysnlig hvis det kun er èn ting som kan skje, at du blir født i et perfekt balansert univers!
Vis hele sitatet...
Meninger på meninger. Det er helt greit, tilogmed lurt og sunt å gjøre seg opp meninger om ting, jeg gjør det selv. Men jeg er fult klar over at det er meninger, er du?

Jeg tror jeg forstår hva du mener med ordene dine, jeg har vært innom mang en filosofi gjennom min tid. Jeg går ikke god for måten du forklarer det på, men det er til slutt og sist ved ordvalg og definisjoner det klinsjer.

~Entropi~

Sannheten er den at vi aner ikke hvordan ting fungerer, og i det hele tatt eksiserer på et kvantefysisk nivå. Denne abstrakte klumpen av fraktaliserte fraktaler vi kaller et univers er så avansert og komplisert oppbygd at vårt simple språk for sosial kommunikasjon kun kan skrape på overflaten av de tre dimensjonene vi observerer (ikke inkl rom-tid).

Joda, (dette) universet er så "perfekt" at jeg må sitte her og skrive på pcen akkurat nå for at det skal eksistere, og du må sitte og lese det akkurat som du sitter å leser det _nå_
- Fordi (dette) universet ledet opp til det punktet hvor det skjedde, og dermed Måtte vi vært i et annet univers (derav dette universet hadde ikke eksistert) om det ikke skjedde.

Til poenget, at dette universet har en perfekt balanse er bare en påstand, men at det finnes former av balanse, som kanskje må være her, det vet vi. Men ikke kom her og fortell meg du har svarene, for i denne subjektive opplevelsen vi er opptatt med, er vi som relative simple skapninger (sett opp mot helheten), med vårt simple språk - rett og slett alt for simpel til å kunne inbefatte oss med kompleksiteten av Alt.

Ja, det er mulig at noen vinner 2x 1 millon på pantelotteriet, som flere påpeker skjer det enda mer utrolige ting, hele tiden. Om det kan være lureri inn i bildet, evt systemfeil, joda, men poenget med tråden om det går an.
Sist endret av Josselok; 22. juli 2021 kl. 11:49.