View Single Post
Datadirektivet omfatter oss alle, også oss som har norsk statsborgerskap. Overvåking av en hel befolkning mao.

DNA-registrering av asylsøkere er ett tiltak som ønskes iverksatt i og med at svært mange asylsøkere er identitetsløse. Når de har fått avslag på en søknad, så kommer de gjerne tilbake igjen under en annen identitet. Mange kutter eller brenner også av hud på fingrene, slik at de ikke kan identifiseres med fingeravtrykk. Vi har svært mange asylsøkere som har fått avslag, men som fremdeles befinner seg ulovlig i Norge. Det er viktig å ha en viss kontroll over hvem som slipper inn i landet vårt, slik at vi ikke gjør dette til en fristat for avhoppede diktatorer, samt kriminelle elementer som ikke har gyldig grunn til asyl. Vi andre er registrert i folkeregisteret, men dette er jo ikke tilfellet med asylsøkere, og det er vel ikke en ønskelig ordning? Sandberg har også presisert at DNA-informasjonen skal slettes i de tilfeller hvor asylsøkere får innvilget oppholdstillatelse og får norske identifikasjonspapirer.

Når det er sagt så har FRP tidligere (2006?) gått ut med ett forslag hvor de ønsket ett DNA-register over hele befolkningen. Dette ble nedstemt. Men i akkurat det tilfellet så ser jeg hykleriet - det ville etter min mening også overgått DLD. Denne oppfatningen har jeg imidlertid ikke av det siste forslaget, da jeg ser klare forskjeller. Det er en vesentlig forskjell på å holde en oversikt oiver enkeltgrupperinger, enn å overvåke en hel befolkning.
Sist endret av caperno; 21. februar 2011 kl. 19:50.