View Single Post
Sitat av Dyret Vis innlegg
I alle fall til større kvantedatamaskiner kommer på banen. Da ryker fort PGP-nøkler basert på RSA. Men her er det i alle fall alternativer til å oppgradere allerede nå. Jeg vil tro det vil være et tidsrom mellom når myndighetene faktisk kan knekke RSA, inntil offentligheten vil vite at noen har muligheten. Nå har kvantemaskiner vært "10 år unna" i flere tiår, så jeg holder ikke pusten...
Vis hele sitatet...
Enig i det med kvantemaskiner, men ikke nødvendigvis like enig i det med forsprang hos kodeknekkerne på veldig mange år: Det skjer ganske mye i akademia og industrien også, og tenk på alle lekkasjene. Det er ikke sånn at NSA alltid, uten unntak greier å hyre absolutt alle de som har de gode idéene. Selv om det tidvis føles slik.

Sitat av Dyret Vis innlegg
Mer til topic, så lurer jeg på hvordan dette skal balanseres opp mot potensielle angrep. Det er ikke så kult om et fiendtlig land skulle være den som klarer å stjele en Key Escrow-database, og får umiddelbar innsikt til flere år med kryptert kommunikasjon.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se at det er relevant? Det er jo ikke et problem for NSA om min krypterte kommunikasjon havner på avveie. De vil vel bare lese den sjæl? Om de samtidig avslører innholdet og jeg havner i trøbbel er jo ikke deres problem.

Sitat av Dyret Vis innlegg
Hvilke land som kontrollerer disse meldingstjenestene blir plutselig en viktig vurdering for brukerne.
Vis hele sitatet...
Er dette egentlig sant? For noen av brukerne, kanskje. Men brukere flest driter jo en lang marsj i privatlivet sitt og omgås flere kjeks med tvilsomt innhold enn Sætre AS.

Sitat av Dyret Vis innlegg
Og serverne blir et yndet mål for hele verdens etteretningstjenester, som det vil koste en formue å beskytte seg mot
Vis hele sitatet...
Det er jo bare dine og mine data som havner på avveie, så noen lekkasjer lever de nok fint med. Ingen har sagt at den tvungne oppbevaringa trenger å være sikker, den trenger bare å være tilgjengelig. Eller, stryk det. Hvis målet bare er å få deg og meg til å slutte å kommunisere sikkert, og samtalene våre ikke engang har etterretningsmessig verdi, så trenger ikke dataene engang å være tilgjengelig...

Sitat av Dyret Vis innlegg
En annen ting jeg sjeldent har sett bli nevnt, er statistikk på tilfeller hvor slikt innsyn hadde kunne ha forhindret et terrorangrep eller skoleskyting e.l. Dette er jo en viktig avveining når vi skal vurdere slike tiltak. Enn så lenge folk åpenlyst bedriver trafficking på Instagram, IS rekrutterer på Twitter, og skoleskytinger annonseres på 4Chan - og disse aktivitetene fortsatt skjer, uten å bli stoppet, så ser jeg ikke helt hvordan innsikt i krypterte samtaler kan være det avgjørende her. Politi og etterretning har også i flere tilfeller bare valgt å ignorere konkrete tips om enkeltpersoner, noe som kommer godt fram etter de har gjort noe forferdelig.

Vi har også sett eksempler på at hardbarka terrorister for lengst har sluttet å stole på elektronikk, og møtes heller fysisk for å legge planer. Hvis alle vet at en tjeneste er avlyttet, så vil de forflytte aktiviteten til et annet sted, noe de seriøse har gjort ved hver korsvei så langt. (Det finnes de som driter i OpSec, for de vet at når myndighetene først reagerer så er det for sent). Jeg har derfor vanskelig for å tro EU, om de skulle slå i bordet og si at de kan avverge X og Y hvis de nå får tilgang på krypterte meldinger. De kunne kanskje det, om det hadde tilbakevirkende kraft, men ved å observere tilstanden så endrer de den som kjent. Nå har EU uansett ikke noen sånn statistikk å komme med heller, men jeg hadde vært interessert i å se om dette inngår i vurderingen i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Veldig godt poeng, og jeg er hjertens enig. Men som det kommer klart frem i alle disse diskusjonene: Det handler ikke om barna, pedofile eller terrorister. Det handler om sosial kontroll. Repressive tiltak er et mål i seg selv. Ikke det eneste målet, ikke det viktigste målet - men det er et konkret mål. Det er i alle fall min oppfatning av saken, og det er veldig mye "uforståelig idioti" som plutselig gir veldig mye mer mening på den måten.
Sist endret av Myoxocephalus; 16. november 2020 kl. 12:40.