View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kan du fortelje meg prinsippskilnaden mellom ein nasjon og ein by? Men ok - gjenta eksempelet med to personer fødde i t.d. Strømstad, som etter tjue år flytter til Halden (ei geografisk svært kort reise), og får unge. Er då ungen nordmann?

Er kanskje nasjonalitet ein analog størrelse, og ikkje ein svart-kvitt-tilstand?
Vis hele sitatet...
Er foreldrene etterkommere av folk som har vært bosatt i Skandinavia ? Da blir det selvfølgelig mest logisk å kalle ungen en nordmann, hvis foreldrene er svenske. Skandinaver er et bedre beskrivende uttrykk enn nordmann.

Prinsippskilnaden mellom en nasjon og ein by var ikke det jeg ønsket å diskutere. Da jeg ikke siktet til et geografisk område, det var heller ikke at jeg ønsket å diskutere begrepet bergenser.

Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Jeg er også ordnazi, og applauderer Vitus' innsats i denne tråden. Det finnes dog en hel haug forskjellige ord som har blitt vanskjøttet gjennom historien, "nordmann" står ikke alene. Ta "idrett" for eksempel. I de gode gamle dager var nær alle som drev med noe på fritiden idrettsutøvere. I dag er det forbeholdt en snørrhoven elite. Få idretten tilbake til forket, og svartingene vekk fra nordmannstanden!
Vis hele sitatet...
At begrepet har blitt vanskjøtt kan jeg være enig i. Noe jeg ikke blir imponert over i det hele tatt er når folk legger ord i munnen min. Heller ikke at du merkelig nok knytter både meg og deg opp til en politisk ideologi. Og mer eller mindre impliserer at jeg er rasist, fordi du mener at jeg er en av nordmennene som mener at ski og nordmann er uløselig knyttet opp mot hverandre.