View Single Post
Sitat av reklame Vis innlegg
Det som sjokkerer meg med Listhaug og hennes tilhengere, er at det virker som at de totalt mangler evne og kontakt med sine iboende(ja jeg tror det) empatiske egenskaper.
...
Når man konfronterer mennesker som Listhaugs tilhengere med konkrete fakta, endres diskusjonen enten til personangrep eller at man ikke gidder å diskutere. Det fascinerer meg.
Vis hele sitatet...
Du prater nå til en som uttalt støtter Listhaug, så la oss se på hvordan dette ser ut. Se litt på hva du gjør her; først generaliserer du Listhaugs tilhengere til å være en gjeng blottet for empati. Følgelig, er det rimelig å anta dette er egenskaper du tilskriver Bankmann1? Det er tross alt en ganske drøy anklage vil jeg påstå, gitt at det er veldig mange andre forklaringsmodeller. Som å rett og slett være uinformert, ikke har gjort seg noen tanker rundt det, og listen fortsetter. Husk at å ikke evne å ta innover seg alle verdens problemer som ens egne ikke er å være blottet for empati, man kan fortsatt fint være et oppegående samfunnsmedlem som bidrar i lokalsamfunnet. Alle kan ikke være verdenshelter for verdenssamfunnet.

Senere gjør du en ny generalisering, mens du fortsatt addresserer en spesifikk støttespiller, selv om denne personen ikke på noen måte har gått til angrep på noen. Er det jeg som ikke forstår strukturen i innlegget ditt? Hvis ikke ser det ut som det eneste du gjør er å generalisere folk som liker Listahaug for så å begå karakterdrap på hele gjengen, inkludert Bankmann1. Tror du virkelig disse to angrepene vil hjelpe til å fjerne polariseringen? All den tid jeg skal være med på at jeg forventer mer av en statsråd enn folk på et forum, så synes jeg det er merkverdig om forsvaret for ens gruppeangrep addressert i svaret til en person skal rasjonaliseres med at man ikke er statsråd.

Sitat av entropi Vis innlegg
Bankmann1 har bestemt seg for å drite i moral og etikk så det spørsmålet blir jo irrelevant.
Vis hele sitatet...
Her har du nettopp problemet jeg beskriver i mitt innlegg - man er mer opptatt av å drive med skjennepreken og moralisere enn å eksponere andre for informasjonsgrunnlaget som har gitt en sitt syn på verden. Selv når personen sier han er klar over at dette er problematisk og er åpen for annen informasjon, men har bare ikke fått den til å la seg overbevise, så gjør du ikke et forsøk. Hvordan forventer du å noen gang kunne nå et punkt der man kan skape dialog, og ikke bare dytter folk mer mot Listhaug og røkla med slike uttalelser? Du kan nemlig ikke sitte og klage på at Listhaug er for endimensjonal og generaliserende, når du gjør akkurat det samme, bare på motsatt side. Du vinner ingen antipolariseringspoeng i min bok bare du går imot Listhaugs retorikk(noe vi er ekstremt mange om), for så å ikke gidde å gjøre en innsats.