View Single Post
Hvilken: "Chimera" av Gert Nygårdshaug

Hva: En ung nordmann jobber som veterinær på en biologistasjon langt ute i regnskogen i Kongo. Der finner de et virus som virkelig kan ødelegge menneskeheten.

Boka er satt til en nær fremtid hvor klimaendringene virkelig har begynt å forandre verden.

Hvorfor: Er en stor fan av Gert Nygårdshaug, så måtte selvfølgelig sette av tid til å lese den nyeste boka hans.

Hvordan: Romanen starter rolig med å skildre jobboppgaver på biologistasjonen nede i regnskogen, men endrer seg fort når de finner et virus ingen har sett maken til tidligere. Det interessante er hvordan man plutselig kommer til et punkt i boka hvor man innser at den virkelig har en mye dypere mening enn man originalt trodde, og den tar opp flere moralske spørsmål i forhold til overforbruk av kloden.

Gert er som vanlig veldig samfunnskritisk, og skildrer hvor hardt vi mennesker kan komme til å ødelegge jorda vår.

Mange mener at boka kan minne veldig om de samfunnskritiske tekstene til selveste Orwell. Jeg har ikke lest noe av han (ennå), så det kan jeg ikke uttale meg mye om, men vil i alle fall påstå at boka er perfekt for dere som liker den slags sjanger.

Dere som likte Mino-triologien ("Mengele zoo", "Afrodites basseng" og "Himmelblomsttreet") av samme forfatter vil sannsynligvis like denne også!